|
Новини за темою
Фоторепортаж
|
ПОЛІТИЧНА НАЦІЯ. Нація незадоволених
16-08-10 01:27
Фото:
ПОЛІТИЧНА НАЦІЯ. Нація незадоволених
|
|
Почати варто, мабуть, із того, що саме визначення «політична нація» для сучасної України виглядає як справжнісінький оксюморон. Ні політики як вільного змагання ідеологій, ні нації, об’єднаної спільним минулим, культурою, мовою, а – головне – майбутнім, у нас немає, не було і не видно на обрії.Однак, якщо уявити собі, що ми живемо не в епоху вічного переходу між совєтським і, умовно кажучи, несовєтським образом країни, а ширяємо у просторі «чистих сутностей», де кожен колір неодмінно відповідає своїм якісним характеристикам, а кожна ідея означає саме те, що вона за визначенням мусить окреслювати, то приймемо за основу розуміння «політичної нації» як певного утворення, феномену, який несе в собі позитивний заряд і, виконуючи роль певного цементу, інтегрує суспільство в одне ціле. Саме ця «спільність відмінностей», які навіть в умовах нашої культурно полатаної та розділеної країни ніколи не бувають остаточно неподоланими, й видається її підґрунтям. Отже, для подальших міркувань на цю вельми дражливу й водночас так само інтригуючу тему, важливо насамперед визначити, що саме в цей період об’єднує всіх без винятку українських людей як спільноту, незалежно від культури, релігії, мови й політичних уподобань. Передусім усіх нас об’єднують речі негативного характеру – корупція, свавілля й неефективність чиновників, беззаконня, безробіття, безгрошів’я, високий рівень дитячої смертності, низькі пенсії, провалля між багатими й бідними, занепад і розвал житлово-комунальних господарств, стагнація аграрного комплексу, колапс важкої промисловості, стрімке спивання людей тощо. Тобто, якщо уявити собі Україну як суму суспільних виразок і політичних та економічних проблем, то вуйко з гуцульської полонини й товариш-пенсіонер із Криму спокійно знайдуть спільну тему для розмови, будучи одностайними у своїх висновках, які зводитимуться переважно до фрази «все погано». Дарма, що кожен із них знайде свої відповіді на питання, «хто в цьому винен?» і «що з цим усім робити?». Кожен у силу своїх політичних симпатій, звісна річ.
Виразки всіх людей без винятку, безперечно, об’єднують. Чи можна вважати таку негативну спільність прототипом «політичної нації» – питання відкрите. Чи можна тішитися з речей, які викликають дискомфорт і дослівно отруюють наше сьогодення обабіч Дніпра? Питання дискусійне. Але оскільки ми домовилися, що обрали маску есенціалістів і маємо до діла з «чистими сутностями», то можемо вже сьогодні стверджувати: наш народ від Сяну до Дону – абсолютно єдиний. Проте, чи має ця єдність у собі потенціал – питання так само дискусійне. Зрештою, одне вже добре – прихильники соборної України можуть спати спокійно: єдність країни не треба шукати за трьома морями. Це неспростовний факт. Такий самий у своїй об’єктивності, як хабар під час прийому на роботу, «царські села», збудовані «на одну зарплату», або старенька жіночка із простягнутою рукою біля метро. Так, мені можна заперечити, мовляв, соціальний негативізм і різноманітна солідарність на ґрунті проблем і злиднів не може слугувати за відправну точку для майбутнього розвитку країни в її сучасних кордонах. Мовляв, «солідарність злиднів» – депресивна й нетривка. Однак, хто сказав, що структура утворення «політичної нації» раз і назавжди визначена кабінетними вченими, а її шлях устелений пелюстками троянд? Куди подіти особливості розвитку, історичний багаж і психологічні комплекси? Хіба по-іншому могло бути – перепрошую за непопулярну тезу – із таким випадковим державним утворенням, як сучасна Україна, котра ніколи не мала для свого нормального існування ні зовнішніх умов, ні внутрішніх передумов? Достоту невідомо, чи здатна негативна єдність виродитись у щось значно приємніше та прийнятніше. Врешті-решт, наше тотальне незадоволення владою, незалежно від електоральних уподобань того чи іншого регіону – також спільне. Голосувати за них нас змушує радше інерція та безвихідь, аніж віра в обіцянки політиків і їхні доктрини (точніше, їхню повну відсутність). Втім, якщо намагатися мислити у продуктивному ключі, то чию лише історію не візьми, всі проходили етап негативної єдності. Чи зміг бодай хтось у США уникнути наслідків Великої Депресії кінця 1920-х? Що, крім віри в майбутнє, звичайно ж, об’єднувало перших єврейських поселенців у Палестині? Піт, страх перед знищенням, недоїдання і твердий неродючий ґрунт. Можна, звісна річ, мені заперечити: «Але ж усі вони мали палку віру та святу переконаність!». А я на це відповім: українці – далеко не євреї і не американці, й наша віра здобувається крок за кроком, разом із гулями, які ми набиваємо, разом із безнадією, десь на дні якої криється надія. Тільки-от досі невідомо, на що саме. Впевнений лише в тому, що не в народження «політичної нації». Жоден народ не мислить політологічними конструкціями, йому здебільшого чужа рефлексивність і споглядальність. А надто, коли йдеться про таких різних, але в чомусь дуже єдиних українців, об’єднаних різними поразками минулого й однаковими виразками сучасного і зовсім не здатних на міркування про речі піднесені й доленосні.
Втім, не все так погано в нашому домі. Нас також об’єднують речі, з першого погляду, цілком нейтральні й тривіальні. Це насамперед речі глобального порядку. Ми всюди і за все платимо гривнею. Особливо не відрізняється, залежно від певного регіону, асортимент алкогольних напоїв. Ми всі – від Луганська до Чопа – вболіваємо за українську футбольну збірну, братів Кличків і наших представників на «Євробаченні». Ми бачимо у своїх телевізорах однакових ведучих – Мустафу Найєма, Савіка Шустера і Євґєнія Кісєльова. Ми дихаємо тим самим загазованим повітрям і п’ємо неякісну воду. Нас зустрічають біля однакових пасажирських вагонів однакові провідники в однакових строях. Ми заливаємо однаково розбавлений бензин на заправках «ТНК» і «Лукойл». Нас однаково в усіх супермаркетах запитують: «Картка є? Пакет потрібен? Дякую, приходьте до нас іще». І Google для всіх нас єдиний, і Twitter, і Facebook… Тобто, наше щоденне життя також є зразком нормальної людської єдності, оскільки для багатьох речей цього світу ми не вимагаємо спеціальних пояснень. Тому те, що називають «цивілізаційним розколом» України аж ніяк не стосується цивілізаційних моментів. Усі наші розколи і неподібності мають місце лише в культурі й історії – її візій, векторів і орієнтирів. Ба більше, часто належать лише останній. Чи вистачає переліченого вище для існування «політичної нації»? Однак, головне питання, яке неминуче насувається під час будь-яких теоретичних міркувань про долю народу і країни, це питання «навіщо?». І за будь-якими спекуляціями не приховати елементарної проблеми: «навіщо Україні політична нація?». Річ у тім, що останніми, хто зацікавлений у творенні «позитивної єдності» громадян, є саме українські політики, які роблять усе можливе й неможливе для того, щоб у жодному разі не спрямувати «незадоволену єдність» у продуктивне русло. Адже це означало б їхній повний крах і кінець.
«Політична нація» передбачає якраз те, про що я ще не згадав – вищий рівень суспільної свідомості. А на цей момент у нас ніхто – ні суспільство у силу своєї інертності та кволості, ні політикум та олігархічний бізнес у силу своєї нездатності вийти за межі принципу «поділяй і владарюй» – у цьому не зацікавлені. Їм потрібен ідеологічно зашорений, безграмотний і темний народ, залежно від того, хто сьогодні при владі, можна запустити на загальнонаціональному каналі російський серіал про «бандитський Петербург» або звітний концерт у Юрмалі, концерт вічно молодого дуету Білоножків або програму «Надвечір’я». Народ, якому завжди можна «впарити» потрібний міф – чи то знедоленої і зганьбленої нації а ля Ющенко, чи то «усьо будет Донбасс» Януковича, за який він у потрібний момент проголосує і приведе «своїх» людей до влади. Ми будемо до кінця світу на шпальтах газет і політичних ток-шоу розмірковувати про «політичну націю» як позитивну сутність, але ані на йоту не наблизимось до практичного переродження країни тому, що ніхто досі не відповів на питання «навіщо?» і «заради чого?» потрібна єдина політична нація. Справа не в тому, що відповідь на це питання неминуче має провадити до зняття суперечностей між «двома Українами», а в тому, щоб навчитись у межах цих «двох Україн» співіснувати – без самознищення та із взаємною повагою. Тому «політична українська нація» – спрямована в майбутнє, європеїзована, модернізована, позбавлена психологічних комплексів і незалежна від регресивної міфології – й далі залишатиметься «чистою сутністю», від якої тхне медичною стерильністю, що не має до реального стану речей жодного стосунку.
|
||
|
Коментарі[61]
Найновіші | Найстаріші | Найпопулярніші
Показати:
10
20
50
100
Усі
петрушка
Unique - майданутый на всю голову придворный жидо-юлебот. Утомил уже своим бредом. Найди себе работу и не плачь по личным утраченным возможностям жирной жизни при ЖЮльке. ШО обламалась халява? Хе-хе... .
02:11, 25.08.2010 |
відповісти |
Цитувати |
поскаржитись |
подобається(0)
Unique
Суть каденції слабоумного юродивого сифілітика: в цій країні вже ніхто ніколи і нічим обурюватися не буде.
Він зумів відібрати в нації віру в себе, надію на краще і вбити її майбутнє...
Це - значно страшніше від усіх Голодоморів і геноцидів генофонду, разом узятих ...
Вони із Тягнибоком блискуче виконали завдання ФСБ щодо генерування і накопичення ненависті і неприйняття всього українського на Сході і в Криму.
За що їм дуже щедро платили і платять.
Це - дуже суттєва складова перемоги Януковича і реставрації російського фашизму, суть їх зради і чорної, покручів, роботи...
Всі вони – Герої Росії, найзаслуженіші ветерани НКВД ...
З чим при нагоді і привітаємо...так, щоб вже ніколи не забулося...
Януковича обрав не Схід і не Південь України.
Його обрали галицькі противсіхануті мародери Ющенка у вишиванках..."з Україною в серці"...цілком свідомо, до речі, і зовсім не безоплатно.
За обіцяне гарантоване право грабувати її, як і до виборів.
Проте Янукович слова не дотримав – юродивий не Прем'єр.
От і пищать-стогнуть-кудкудакають, обурюються найцинічніші побожні відморозки розторможені.
Не стукачів-сексотів там – жодного.
Ні одного-єдиного...
21:46, 23.08.2010 |
відповісти |
Цитувати |
поскаржитись |
подобається(0)
Рюрик
Пуста стаття.
13:27, 23.08.2010 |
відповісти |
Цитувати |
поскаржитись |
подобається(0)
Кравчуку
Перший секретар КПУ Кравчук знає, що бюрократ з печаткою при тотлірному соціалізмі і є власником. Обернення посади в бакси через продаж суспільного, як і силова чи віщунська експропріація - суть рогатого комплексу.
11:43, 22.08.2010 |
відповісти |
Цитувати |
поскаржитись |
подобається(0)
2 кравчук22-08-2010 09:36
Взагалі-то, крапку поставило NASA, коли днями повідомило, що у Всесвіту не вистачить ні матерії, ні енергії, щоб існувати вічно...
Але дозвольте, насамкінець, нагадати вам найулюбленішу східну притчу Льва Толстого про смисл життя.
У ній оповідається, як на чоловіка серед пустелі накинулись раптом два величезних щурі,білий та чорний. Рятуючись, чолові почав від них тікати і щасливо натрапив на сухе дерево. Тоді він швидко заліз на те дерево, а щурі, що вже підоспіли, почали по черзі перегризати стовбур того дерева. У надії на порятунок чоловік здійняв свій погляд до неба і раптом побачив, як з верхніх гілок стікають униз краплини нектару. Тоді він заліз вище, припав жадібно до гілок, по яких стікав той нектар і, ЗАБУВШИ ПРО ВСЕ, почав жадібно його злизувати і ковтати....
То ж нектару нам, найтвердішого і найтовстішого стовбура і не дуже старанних і працьовитих щурів...
11:00, 22.08.2010 |
відповісти |
Цитувати |
поскаржитись |
подобається(0)
кравчук
на цьому можна поставити крапку в обговоренні теми. навіщо ще слова?
09:36, 22.08.2010 |
відповісти |
Цитувати |
поскаржитись |
подобається(0)
2 кравчук21-08-2010 22:52
А відносно майбутнього чи перспектив, то вони очевидні. В Україні буде все приватизовано. У нашому випадку тими, кому дозволить нинішня влада і кого вона потім буде жорстко захищати всіма засобами. Таким чином буде створено панівний клас чи прошарок багатих власників. Тим самим Україна стане схожою на більшість країн світу. (До речі, в Росії цей процес уже майже закінчився.) А це дозволить Україні цілком включитися у сім'ю цивілізованих країн, тобто таких, які вирішують майже усі справи через взаємодію багатих з багатими, тобто через узгодження приватних інтересів. І, повірте, мало кого буде інтересувати "чесність" набуття власності, чи біографія самих тих власників. Адже, здається, і відомому пірату Дрейку королева Англії подарувала аристократичний титул. Так влаштований західний світ. І це не погано і не добре. Це просто факт.
А що ж робити решті громадян України, спитаєте. Не знаю точно. Але знаю, що до відомого заклику "Збагачуйтесь!" вони мусять таки дослухатись...
00:08, 22.08.2010 |
відповісти |
Цитувати |
поскаржитись |
подобається(0)
2 кравчук21-08-2010 22:52
Косово, Хорватія... Там було як мінімум два фактори, або навіть три, які навряд чи можливі у нашому випадку: збройне втручання сил НАТО, міжетнічна різанина, віддаленість від Росіїї , і напвпаки, майже цілковита "оточеність" країнами Євросоюзу.
Але якщо відверто, то був один момент під час Майдану, коли історія України могла піти іншим шляхом. Можливо, пам'ятаєте той момент, як Тимошенко заклИкала до штурму адміністрації Президента і як всі "польові командири" кинулися, щоб не допустити того. То, як на мене, була кульмінація Майдану. Штурм не відбувся, політтехнологія перемогла революційний порив...
Якби штурм тоді відбувся, Україна зараз була б зовсім іншою... Навіть молдавани це зрозуміли, коли недавно вдалися до подібного штурму...
23:37, 21.08.2010 |
відповісти |
Цитувати |
поскаржитись |
подобається(0)
кравчук
цілком походжуюся з вашими думками. і чи треба шукати якогось виходу в даній ситуації? якщо шукати, то по справжньому, а не імітувати цей пошук, як роблять це так звані націонал-демократи. Приклад Косово - як формується нова нація, босняки, хорвати - це також порівняно нові нації... чи зупинився час для українців?????
22:52, 21.08.2010 |
відповісти |
Цитувати |
поскаржитись |
подобається(0)
2 кравчук21-08-2010 21:36
Проовження.
А ось про панування ПР я не пожартував...
А сила Ющенка була у підтримці з боку США. Якби він залишився на другий термін, то його політика стосовно Росії неминуче змінилася б у відповідності до зміни політики самих США. А тому тепер, і це зовсім не дивно, США і Європа підтримують Януковича...
22:41, 21.08.2010 |
відповісти |
Цитувати |
поскаржитись |
подобається(0)
2 кравчук21-08-2010 21:36
Та з багатовекторністю я пожартував. Бо багатовекторність нації насправді може означати лише, що кожний сам за себе, тобто повну відсутність нації, як єдиного організму...
А відносно чогось колись у майбутньому, то можна провести аналогію з розвитком Всесвіту. Був лише певний проміжок часу, коли формувались, наприклад, планети. Єдиний і неповторний. Так само і з націями- для їх формування теж в історії (уже в історії!) людства існував певний єдиний і неповторний проміжок часу, коли вони формувались (мається на увазі повноцінні нації). Тепер уже пізно, бо оновний імператив нашого часу- створення союзів і об'єднань. Можете не сумніватись, що не за горами створення союзу США, Європи, Росії. Неформально він вже існує.
Білоруський шлях був єдиним, щоб утворити націю. Тим більше, що ми набагато більші Білорусі. Але і Білорусь скоріш за все не вистоїть і стане чиїмось вассалом. А ми не стали на той шлях, а тепер вассалами стаємо взагалы добровільно...
22:03, 21.08.2010 |
відповісти |
Цитувати |
поскаржитись |
подобається(0)
кравчук
багатовекторність - це лише прикриття для того, щоб Росія продовжувала безпосередньо впливати на Україну (усі сторони життя - культурну, політичну, економічну і духовну). Хіба Росія немає впливу на ці сфери життя України? Ще й які впливи! А чи ЄС має такі ж самі впливи? Ці впливи несуттєві. Як не крути, але Україна зі своєю "багатовекторністю" - це провінція Росії. Чи краще було б бути провінцією ЄС, як це є з Румунією, Болгарією? Звичайно, краще для українців, бо в ЄС немає асиміляції. Румуни залишаються румунами, болгари залишаються болгарами тощо. Але нічого не вийде, бо влада з 1991 р. і до сих пір робить все для того (окрім звичайно Ющенка), щоб міцно привязати Україну до Росії. І з такою політикою погоджується насєлєніє, яке підтримує комуно-голубу владу, кучмістів. Я песиміст щодо майбутнього України. Вона залишатиметься сателітом Росії ще досить довго, якщо не завжди. Все буває. Може зявляться нові Степани Бандери, які підуть походом в Крим і на Донбас, в Київ, і через громадянську війну буде сформовано націю. Але ж українці - це хлібороби-гречкосії...
21:36, 21.08.2010 |
відповісти |
Цитувати |
поскаржитись |
подобається(0)
2 кравчук21-08-2010 14:18
Ви, пане, маєте рацію. Адже в минулому її точно не було. Те, що існує зараз, можна назвати лише населенням території, що має назву Україна. Те, що буде чи бажано мати в майбутньому- навіть на горизонті не маячить. Одна надія- ПРдуни будуть правити вічно на цій території і щось-таки та збудують. Хоча що таке нація- вони також не знають. Але хай будують...
Хіба що нас зараз можна все-таки назвати багатовекторною нацією, га, пане?
18:55, 21.08.2010 |
відповісти |
Цитувати |
поскаржитись |
подобається(0)
Кравчуку на на 14:18
Чия б грявчала. То чого ж сам не застрелився, ще й кравчучок наплодив. Археозлодій з дулею у виді:"Усі борги Союзу беру на себе".
15:45, 21.08.2010 |
відповісти |
Цитувати |
поскаржитись |
подобається(0)
кравчук
нації в Україні немає, все це спекуляції про "національну націю", "етнічну націю", "багатоетнічну націю" тощо. Нація реалізує чи матеріалізує свою ідею - ідею держави, яка виражає інтереси нації, тобто забезпечує внутрішю і зовнішню безпеку, створює умови для зростання добробуту нації (нормальні податки, зведення до майже до нуля корупції та бандитизму в країні, сприяння розвитку підприємництва тощо). Тепер подивіться, чи держава в Україні виражає інтереси нації? Ні, кого завгодно, тільки не нації. Держава в Україні не є національною; вона олігархічно-кланова в своїй основі й обслуговує інтереси тих же фінансово-олігархічних груп. Який вихід? Виходів є два: через кровопролиття, коли буде здійснено відстріл тисячі другої корупціонерів та олігархів з їхніми кланами, або шлях Ганді: мирне невиконання усіх наказів держави антинаціональної: несплата податків малим і середнім бізнесом і бюджетниками, тотальна неспплата комунальних платежів тощо), тотальний страйк по всій Україні. Але другий шлях потребує солідарності українського народу, якої немає, тому він відпадає. Перший, через кровопролиття також відпадає, бо люди звикли до тих правил життя, які навязала держава і вони бояться втратити хоч якусь "стабільність". Біда в тому, що нації немає в Україні, а є насілєніє, котре можна розводити, як галичан, та донбасців і кримчан.
14:18, 21.08.2010 |
відповісти |
Цитувати |
поскаржитись |
подобається(0)
Єхидна-Unique на 1:11 від 19-08
Один з видів "тінізіції" єкономіки - по єтонофені ботати, щоб в буцигарні свій Закон. Боже подобіє.
20:20, 20.08.2010 |
відповісти |
Цитувати |
поскаржитись |
подобається(0)
Slav
[b]to Андрей Харьков[/b]
Я вам відповів у коментах: http://www.zaxid.net/newscommentsua/71858/
21:25, 19.08.2010 |
відповісти |
Цитувати |
поскаржитись |
подобається(0)
в шоке
к Львівський прагматик
[i]Там всю жизнь был царь,батюшка...Они привикли иособо не удручались этому.Благодаря этому они приняли госедарстенный тоталитаризм,вертикаль власти...[/i]
Смешно читать подобные опусы. В России, повсеместно, зарплаты выше в 3 раза чем на Окраине. И как бы кто не пыхтел с львовской колокольни, а россияне именно отстояли такой уровень жизни не надеясь на своего царя-батюшку. У них все есть, они без проблем ездят в Европу, а чухраинцы только после фалопроцедур в посольствах. Дурачье! Да эти "тупые" Иваны разнесли бы к чертям собачим подобные посольства, захотели бы иностранные буржуи издеваться над ними. Это только чухраинцы привыкли свои попки под гнет подставлять, за что и не любят всех, а особенно своих русских братьев, которые тоже, как и все, не прочь пристроиться сзади.
[i]Вот тебе и зарождение демократии.А где демократия -там бардак.Где бардак,хаос -там всегда беднота[/i]
Демократия, дословно, - власть народа. Поэтому, какой народ, такая и демократия.
02:29, 19.08.2010 |
відповісти |
Цитувати |
поскаржитись |
подобається(0)
Unique
Проблемою України, насправді, є злодій.
Який на злодієві сидить і злодієм поганяє.
Але завданням тих злодіїв є надзвичайно дієва дресура отих другосортних, яка неминуче спонукає останніх нюхом, шкірою, всіма фібрами душі і кожною волосинкою на клітинному рівні відчути, усвідомити і побачити, нарешті, свого єдиного і справжнього ворога.
І в його успішному виконанні ніхто не сумнівається...
Ви вже починаєте принюхуватися.
І чим гірше ви будете жити - тим гострішим нюх ваш буде.
Успіхів ...і Вам, і владі… на шляху до ідеї.. загальнонаціональної...від плачів-стенань і стогонів тупих лохів ... землі Яфетова коліна ...
01:14, 19.08.2010 |
відповісти |
Цитувати |
поскаржитись |
подобається(0)
Unique
"«політичну націю» як позитивну сутність, "
Все простіше.
Державне управління в Україні можливе тільки на засадах детінізації економіки.
Інших варіантів нема, не було і не буде ніколи.
Така проста, як табуретка, реальність.
З нею можна не погоджуватися.
Але вона від того бути не перестає...
І щоб до цього дотумкати – ніякої взагалі освіти не треба.
І ось уже 93-тій рік – дотумкати ну ніяк не спроможні.
Загнивання "зверху" – це якраз і є наслідок тотального гниття "внизу".
Євреям 40 років блукання пустинею вистачило...
Вам, другосортні, пігулки вже не допоможуть.
Тільки клізьма.
Із концентрованої сірчаної кислоти.
2H2SO4...
Федорович наразі саме тим і займається...
Тепер невиліковних видресирують : знову власними дітьми харчуватися будете ...
01:11, 19.08.2010 |
відповісти |
Цитувати |
поскаржитись |
подобається(0)
|
||


