Увімкнути біжучу стрічку

Quo vadis, українська Церкво?

13 березня було обрано нового папу Римського Франциска. Обравши собі ім’я на честь святого Франциска Ассізського, покровителя бідних та смиренних, папа визначив пріоритети своєї праці в майбутньому.

У першій проповіді він зосередився на захисті довкілля, дітей, людей похилого віку та бідних. А під час першої аудієнції для журналістів заявив, що хотів би бачити Католицьку церкву "бідною Церквою для бідних".

Як і годиться, український інтернет-простір заряснів новинами та коментарями з приводу вибору нового папи. Різного штибу «експерти» та «релігієзнавці» почали повторювати за своїми західними колегами тези про «непрості часи для католицизму» (ніби під час Авіньйонського полону пап, Французької революції чи репресій тоталітарних режимів в середині минулого століття вони були легкими), про «зменшення впливу Католицької церкви на тлі зростання ролі протестантських рухів» (так, ніби й не було Реформації, а протестантизм виник кілька років тому), про «малу кількість католиків у світі» (ніби колись католики становили більшість на цій планеті). Особливо безапеляційно виглядають коментарі, які стосуються так званого консерватизму папи Франциска, його ставлення до одруження священиків, розлучень, абортів тощо. Після ознайомлення з такими "експертизами" у читача може скластися враження, що «прогресивна частина людства»  вже давно дала однозначні відповіді на всі дражливі питання, і тільки Церква в особі нового папи до цього «ще не дозріла». Тут варто було б нагадати, що Церква не є політичною партією чи комерційною структурою, відповідно її завданням не є збільшення кількості прихильників, вловлюючи «кон’юнктуру ринку». А щодо впливів католицизму у сучасній Європі або ж «непростих часів», то варто лише заглянути в історію християнства, поцікавитися перебігом релігійних війн, щоб зрозуміти, що все пізнається в порівнянні.

Стосовно ж конкретно української ситуації, то складається враження, що для наших коментаторів найважливішим було наголосити на тому, що новий папа є «вихованцем» українського священика Степана Чміля, має до Української греко-католицької церкви певні сентименти та знайомий із нашим східним обрядом. Топ-заголовком для українських новин стало твердження про шанс для УГКЦ отримати статус патріархату. Такий висновок «експерти» зробили на основі заяв блаженнійших Святослава (Шевчука) та Любомира (Гузара). Перший заявив:

Він добре знає наш обряд і навіть пам’ятає нашу літургію. Востаннє я його відвідував, коли прощався з Аргентиною, від’їжджаючи до України, і просив, щоб він дав свої свідчення для беатифікаційного процесу о. Степана Чміля, на що він радо погодився. Отож, Святіший Отець дуже добре знає і про нашу Церкву, і про нашу літургію та обряд, про нашу духовність. І я, як молодий єпископ, робив свої перші кроки в цьому служінні під його оком та з його допомогою. Тому, я гадаю, ми справді будемо мати в його особі того Святішого Отця, який дбатиме про нашу Церкву. І я сподіваюся, що з тим папою нас чекають дуже гарні події в майбутньому.

Блаженнійший Любомир висловив припущення, що теперішній предстоятель УГКЦ Святослав може підіймати перед новообраним папою Римським Франциском питання щодо запровадження патріархату УГКЦ:

Я думаю, що зі сторони нашої Церкви, що ми дозріли, чи вже дозріваємо до високого ступеня, до здійснення патріархального строю. Це є спосіб життя. Сьогодні, я думаю, після тих 50 років, після першого певного процесу, кращого розуміння, про що йдеться, Церква краще підготовлена, щоб жити патріаршим строєм. Папа, який, я думаю, мав нагоду зблизька бачити українську громаду в Аргентині, і, я думаю, що це є передумовою свого роду зрозуміння наших потреб, можливостей. І я думаю, що справа патріархату, про що ми і далі стараємося і робимо заходи, щоб ця форма була визнана як традиційна для східних церков.

 

Справді, як співається в популярній пісеньці, «і кожен робить висновки свої». Головним для нас, якщо вірити новинам, є шанс отримати статус патріархату (про що сам папа не обмовився й словом). Натомість звернення про бідність, захист довкілля, про жінок і дітей – питання третьорядні. Навіть розмови про участь Католицької церкви у вирішенні проблем країн третього світу у нас сприймають так, ніби це нас аж ніяк не стосується. Ніби питання справедливого розподілу суспільних багатств актуальні виключно для Латинської Америки, а в Україні ця проблема давно вирішена.

Папа у своїх перших публічних виступах ні разу не згадав про те, як добре він знає східну Літургію, він не говорив також про особливі сентименти стосовно українських греко-католиків. Він не закликав усіх інших католиків брати з нас приклад, бо кількість священиків в УГКЦ росте з кожним роком стахановськими темпами. Натомість папа Франциск закликав творити «бідну Церкву для бідних», стати смиренними.

Хочеться вірити, що попри нашу стовідсоткову готовність до проголошення патріархату, УГКЦ зверне також увагу, наприклад, на захист довкілля. А це передбачає, як мінімум, що під час Різдвяних свят будівлі церков не будуть обставлені по зовнішньому і внутрішньому периметрах свіжозрубаними ялинками, а на Зелені свята – кленами та березами. Вартувало б також потурбуватися про боротьбу з бідністю не лише серед духовних осіб, але й серед простих прихожан. Воно зрозуміло, що дружба з багатими прихожанами є набагато цікавішою: там краще пахне, смачно годують та й пожертви солідніші. Але якщо керуватися такою логікою, то коло гідних уваги Церкви прихожан може звестися до купки владоможців та олігархів. До слова, стосунки Церкви із великим капіталом, який часто є головним спонсором нашого «духовного відродження», заслуговують на окрему сумну розповідь.

Справді, «з тим папою нас чекають дуже гарні події в майбутньому». Питання лише, як тут розуміти слово «нас». Що вважати Церквою: спільноту чи інституцію? Бо «гарні події» можуть виявитися кардинально різними для отця на багатій парафії і його безробітних парафіян.

Реакція православних достойників на обрання нового папи Франциска також не особливо відрізняється від думок згаданих "експертів". В одній із телепрограм, відповідаючи на питання глядача, чи готовий патріарх УПЦ КП Філарет за прикладом папи Римського відмовитися від автомобіля представницького класу і пересісти на маршрутку, той заявив:

Я не схвалюю такі поступки. Не схвалюю. Тому що це праця напоказ. А треба бути скромним в житті перед Богом, а не перед людьми. І тому, коли ми читаємо Євангеліє, то Господь як каже? Не творіть милостині вашої перед людьми. І не показуйте свою скромність перед людьми, а будьте скромними всередині, а не на показ.

І не зважаючи на додаткове роз'яснення офіційного веб-сайту УПЦ КП, що у своїх висловлюваннях патріарх ні разу не згадав папу, тобто він ніби не його мав на увазі, коли говорив про показуху, хотілося б все-таки довідатися у патріарха, чому він думає, що Франциск поводиться нещиро? Замість підхопити дії нового папи, як шанс для очищення усіх церков, ми почули "розмірковування" про те, що православним ієрархам для здійснення духовної опіки над своїми вірними вкрай потрібні найдорожчі автомобілі.

Особливо потішили коментарі ще одного офіційного українського церковного діяча: відомого "аскета", "безсрібника" і просто монаха – митрополита УПЦ (МП) Павла (Лебедя). Ані присутність на інтронізації нового папи патріарха Константинопольського, ні привітання від патріарха Московського Кирила не збили з пантелику цього борця за православну віру, за наш святий східний обряд:

С экранов телевизоров твердят: «Мы выбрали папу! У нас есть папа!» У них, может, и папа, а у нас – блаженнейший митрополит Владимир. Поэтому не надо заявлять, что «мы выбрали» от имени всего народа. Они говорят, что новый папа любит Украину. Все папы любят Украину, потому что она – православная, а они хотят сделать ее католической.

Ось де справжня самостійність. Де захист і плекання свого, рідного. Дійсно, хто такий папа для митрополита Павла. У нього навіть «мерседеса» немає, не говорячи вже про приватні заміські резиденції. А якщо йому Господь таких благ не послав, то й говорити нема з ким. Нехай любить свою Аргентину, а Україну є кому любити.

Не оминув владика Павло нагоди спрогнозувати стосунки УГКЦ із іншими українськими церквами східної традиції. Він сподівається, що новий папа продовжить щодо греко-католиків політику свого попередника:

Дай Бог, чтобы его политика церковного управления продолжила дела его предшественника Бенедикта XVI, который, я бы сказал, был благосклонен к православной церкви. При нем в Украине поутихли захваты храмов и, хотя греко-католики никогда не были искренними, и от них можно ожидать чего угодно, но все же, мне кажется, предыдущий Папа их сдерживал.

Чи не про патріархат мова?

Джерело: 
ZAXID.NET
Автор: Теодор Спітюк
Дізнайся більше про: Статті, Публікації
Якщо Ви виявили помилку на цій сторінці, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter
Коментарі[118]
Повідомляти про нові коментарі
  1 2  3  4  5  6  > 
XOMA (Ukraine)
Буквар сказав:       Хома що вже “гальма” відмовляють? Остиньте трішечки..., бо і так не видно тут загітованих вами....     
А кого і куди я агітував? ПрИклади?
Буквар (Ukraine)
Хома що вже “гальма” відмовляють? Остиньте трішечки..., бо і так не видно тут загітованих вами.
СВіЙ (Ukraine, Lviv)
Я не знаю автора. Але вже перше знайомство з його творчістю залишило доволі неприємний осад.
Якась дивна стаття – вздовж і впоперек просякнута якоюсь незбагненною злобою. Так, є багато людей, котрі з нетерпінням чекали вибору нового Папи. - Весь світ був в очікування цієї непересічної події. Зрозуміло, що Церква, яка знаходиться у лоні Католицької Церкви, разом зі своїми вірними, в особливий спосіб переживала цю подію. І що ж поганого в тому, що наголосили на тому, що «новий папа є «вихованцем» українського священика Степана Чміля»?
А чому ж би не згадати про те, що така, світового рівня, особа має якийсь стосунок до українства???!!!
Зрештою, про що повинні були говорити з першого дня після обрання Папи?
Але вже цілком ТУПО-ГЛУПО звучить: «Папа у своїх перших публічних виступах ні разу не згадав про те, як добре він знає східну Літургію, він не говорив також про особливі сентименти стосовно українських греко-католиків»... Якийсь, даруйте, совково-атеїстичний примітивізм. Ніби хтось говорив, що Папа буде денно і нощно говорити про Україну…
І вже цілком як звинувачення, як вирок, як викриття звучить: «Чи не про патріархат мова?». Ну, а якщо й ТАК!!!??? То що? Про Патріархат хтось забороняв говорити і думати?! - Забули пана Спітюка запитати???!!! Щось той пан, я так бачу, не дуже «жалує» Церкву…
Бо звідки ж стільки злоби і нервозності???!!! – З приводу обрання Папи…
XOMA (Ukraine, Kiev)
Сенсей сказав:       Гарні вітання любителям Христової науки в день Великодня за Григоріанським календарем в цьому обговоренні, але ми обговорюємо проблеми української пра...     
Тут ви помиляєтесь у визначеннях. РПЦ МП не Церква, а один з департаментів державного управління московського улусу. Ще з часів чингізидів.
Ну, а УПЦ Церквою ще належить стати. Поки що це справді, організація, яка робить гроші:
"...которые думают, будто благочестие служит для прибытка. Удаляйся от таких."
(1Тим.6:5)
XOMA (Ukraine, Kiev)
гріхо-католик  сказав:       Ось ти вже і хрюкнув. ...     
Ні, шановний, роxканням є твоє хамство.
Сенсей (Ukraine)
Гарні вітання любителям Христової науки в день Великодня за Григоріанським календарем в цьому обговоренні, але ми обговорюємо проблеми української православної церкви як організації, що не може подолати ворожого впливу російської церкви, а не догмати віри.
гріхо-католик (Ukraine)
XOMA сказав:       6 Сказал же он это не потому, чтобы заботился о нищих, но потому что БЫЛ ВОР. Он имел при себе денежный ящик и носил, что туда опускали.(Иоан.12:4-6)...     
І яку суму вкрав Іуда Іскаріот? Може там йде мова про інше форму “злодійства”, а не про кражу грошей”. В російській мові є зокрема таке висловлювання як “государственний вор”...
гріхо-католик (Ukraine)
XOMA сказав:       Щоб побачити цих "комарів" треба відійти на кілька метрів, бо з п"яти сантиметрів побачите тільки їхню шерсть....     
Ось ти вже і хрюкнув.
XOMA (Ukraine)
Гість сказав:       Изречение позаимствовано из Евангелия: "Не мечите бисера перед свиньями, чтобы они не попрали его ногами своими", то есть: не тратьте хороших сло...     
Но для того, чтобы определить, что это свинья, в нашем случае нужно, чтобы она хрюкнула.
XOMA (Ukraine)
lewit сказав:       Сказал безумец в сердце своем: «нет Бога».
Псалтирь, псалом 52:2...
    
Цитуй, брате, повністю - там не тільки про розумові здібності атеїстів, але і про їхні моральні якості:
" Сказал безумец в сердце своем: `нет Бога'. Развратились они и совершили гнусные преступления; нет делающего добро."(Пс.52:2)
XOMA (Ukraine)
Гість сказав:       Так получается, что у иудействующих сектантов то же отношение к изображениям Христа, что и у отрицающих Его Божество иудеев и муслимов. Вот до чего до...     
Юдействують якраз ті, хто християн називають сектантами і всіх гребуть одними граблями. Бо перейняли майже всі атрибути від старозавітнього богослужіння : свічки, кадила, одяг священників, олтар, іконостас(завісу)і т.д. А все тому, що через відступ від чистоти євангельського вчення Дух Святий покинув ці зібрання, тому замінили справжнє мертвими образами справжнього, повернувшись до юдейського. Але ж сам Христос сказав:
"38 Се, оставляется вам дом ваш пуст."
(Матф.23:38)
То навіщо таке богослужіння, в якому нема Бога?
XOMA (Ukraine)
гріхо-католик  сказав:       Так, Іуді Іскаріотському також ніхто не зможе закинути формального порушення біблійних приписів, хоча по-суті є вагомі питання......     
Іноді краще жувати, ніж говорити:
"4 Тогда один из учеников Его, Иуда Симонов Искариот, который хотел предать Его, сказал:
5 Для чего бы не продать это миро за триста динариев и не раздать нищим?
6 Сказал же он это не потому, чтобы заботился о нищих, но потому что БЫЛ ВОР. Он имел при себе денежный ящик и носил, что туда опускали.
(Иоан.12:4-6)
XOMA (Ukraine)
гріхо-католик сказав:       То чому тоді “комарі цідите” Папі, коли такі гуманні до своїх?...     
Про яких комарів мова? Щоб побачити цих "комарів" треба відійти на кілька метрів, бо з п"яти сантиметрів побачите тільки їхню шерсть.
XOMA (Ukraine)
Гість сказав:       Запрет касался на изображения невидимого, невоплотившегося Бога, чтобы люди не впали в фантазирования и идолопоклонства. К воплотившемуся Богу,...     
Зобразити то можна будь-кого і будь-що. Але йдеться про те, що ДЛЯ ПОКЛОНІННЯ заборонено робити зображення. Повторюю:
4 Не делай себе кумира и НИКАКОГО изображения того, что на небе вверху, и что на земле внизу, и что в воде ниже земли;
5 НЕ ПОКЛОНЯЙСЯ ИМ и не служи им, ибо Я Господь, Бог твой, Бог ревнитель, наказывающий детей за вину отцов до третьего и четвертого рода, ненавидящих Меня,
6 и творящий милость до тысячи родов любящим Меня и соблюдающим заповеди Мои.(Исх.20:4-6)
Що тут неясно сказано? Де в Біблії є таке "розширення" в якому допускаються якісь винятки? Більше того, в Св. Письмі є історія з мідним змієм, якого наказав зробити Ізраїлю Сам Бог, але не для поклоніння, а для випробування віри. Він був прообразом самого Христа. Але Ізраїль вніс його в палестину і став йому поклонятись, назвавши "Нехуштан". І Писання називає царя, який знищив цього змія, угодним Господу:
"И делал он угодное в очах Господних во всем так, как делал Давид, отец его;
4 он отменил высоты, разбил статуи, срубил дубраву и истребил медного змея, которого сделал Моисей, потому что до самых тех дней сыны Израилевы кадили ему и называли его Нехуштан.
5 На Господа Бога Израилева уповал он; и такого, как он, не бывало между всеми царями Иудейскими и после него и прежде него.
6 И прилепился он к Господу и не отступал от Него, и соблюдал заповеди Его, какие заповедал Господь Моисею.
(4Цар.18:3-6)
А всі ці байки про, буцім-то, потрібність зображень не більше ніж людські вигадки - від невір"я і невігластва людського:
"Это, братия, приложил я к себе и Аполлосу ради вас, чтобы вы научились от нас НЕ МУДРСТВОВАТЬ СВЕРХ ТОГО, ЧТО НАПИСАНО, и не превозносились один перед другим."
(1Кор.4:6)
Читайте Ст. Заповіт - майже на протязі всієї історії Ізраїлю Бог боровся проти їхнього ідолопоклонства. Чи тепер, по-вашому, Він змінився?
крізь терни репресій (Ukraine)
До 1917 р. тут було 1750 храмів і монастирів. Станом на січень 1939 р., в Україні не залишилось жодного православного єпископа. У Радянському Союзі розстріляли 250 архієреїв. 1936-го - арештували 20 єпископів, а 10 – звільнили на покій, 1937-го арештували ще 50 архієреїв, на покій звільнили 3, а семеро померло. Залишилося лише 4 – місцеблюститель патріаршого престолу митрополит Московський і Коломенський Сергій (Страгородський) (відбув три арешти), керуючий справами Патріархії архієпископ Ленінградський Олексій (Сіманський), архієпископ Дмитрівський Сергій (Воскресенський) і українець архієпископ Новгородський і Псковський Миколай (Ярушевич) (відбув арешт). До речі, у 1939 р. розстріляли келійника митрополита Сергія (Страгородського) та арештували сестру владики Олександру
lewit (Russian Federation, Ural)
Так сказав:       Все рассуждения о роли религии будь где – идиотизм! ...     
Сказал безумец в сердце своем: «нет Бога».
Псалтирь, псалом 52:2
Гість (Ukraine)
Изречение позаимствовано из Евангелия: "Не мечите бисера перед свиньями, чтобы они не попрали его ногами своими", то есть: не тратьте хороших слов на того, кто не способен оценить их. Не уделяйте внимания недостойным. Свинья не может поднимать голову к небу, т.е. постигать духовное знание. Источник: Евангелие от Матфея, гл.7, ст.6.
Так (Ukraine)
Просветленные люди были во все времен. Исус много толкового говорил наверняка, в Индии этому научили его индийские садуны. Исус был против религии и претендовал только роль царя Израиля, за что его и убили. Все остальное, сценарий религиозного содержания и распространение по всей земле. Феноменально то, что религия со своим враньем сумела продержаться 2000 лет и крест кторый служил орудием казни стал символом для верующих, евреи создали бизнес, который сколько лет доит лохов. Все рассуждения о роли религии будь где – идиотизм!
lewit (Russian Federation, Ural)
Гість сказав:       получается, что у иудействующих сектантов то же отношение к изображениям Христа, что и у отрицающих Его Божество иудеев ...     
...так это у сектантов, отрицающих Божество...
... у протестантов (Евангельских Христиан) не отрицают Божество Иисуса...
Гість (Ukraine)
lewit сказав:       ...НО НЕ ПОКЛОНЯТСЯ...ИЗОБРАЖЕНИЮ !!!...     
Так получается, что у иудействующих сектантов то же отношение к изображениям Христа, что и у отрицающих Его Божество иудеев и муслимов. Вот до чего доводит почитание голимой буквы в отрыве от смысла Писания, от контекста.
  1 2  3  4  5  6  > 
Ми у соцмережах
Галичина сьогодні
Тарас Возняк
Актуальний текст