У львівській Опері, 12 та 13 жовтня, відбулась прем’єра двох оперет. Режисерка Галина Воловецька об’єднала дві міні-опери різних композиторів «Директор театру» Вольфганга-Амадея Моцарта та «Ключ на бруківці, або Пригоди весільної ночі» Жака Оффенбаха в одну виставу.
«Директор театру» Моцарта має не звичну історію створення. У 1786 р. імператор Йосип II влаштував музичне змагання: два перший композитора Відня, Моцарт та Сальєрі, отримали замовлення на твір опер. 7 лютого в палаці Шенбрунн були виконані опера Сальєрі «Спочатку музика, потім слово» на лібрето Дж. Б.Касти та опера Моцарта «Директор театру» на лібрето Г.Штефані. Перемога була присуджена Сальєрі.
За сюжетом директор театру Франк набирає в трупу співачок та акторів. Але кожний хоче бути в трупі першим та отримувати найкращі гонорари. У відповідь на загрозу Франка зупинити постановку всі погоджуються працювати дружно, об'єднавшись заради любові до високого мистецтва.
Оперета «Ключ на бруківці, або Пригоди весільної ночі» Жака Оффенбаха мала велику популярність серед ста оперет композитора. Вперше вона постала перед публікою в 1859 році в театрі Bouffes-Parisiens. Вже наступного року її прем’єра відбулася у Львові. А більше, ніж через століття, в1981 році веселу одноактівку зреалізували артисти оперної студії Львівської національної музичної академії ім.М.Лисенка (диригент-постановник і режисер – народний артист України Ігор Лацанич).
«На перший погляд здається, що між творами немає жодного зв’язку. Ми задумали підглянути в театральний світ наче зсередини. Зингшпіль Моцарта – певною мірою пародія на театр», – розповіла режисерка Галина Воловецька, пояснюючи, яким чином вдалося гармонійно поєднати сюжети «Директора театру» та «Ключа на бруківці» у одну виставу.
Місточком, який об’єднує два твори у одній виставі, є кастинг у театрі, в якому власне бере участь головний герой оперети Ж. Оффенбаха «Ключ на бруківці, або Пригоди весільної ночі» – гульвіса-композитор Флорестан.
Флорестан приходить на кастинг, який проводить директор Франк у першій історії. Він пропонує до постановки свій твір про любовний трикутник, героєм якого є, зокрема, і він сам. Флорестан вигадує анекдотичну історію про пригоди молодого гульвіси, що, рятуючись втечею від розлюченого чоловіка своєї коханки, потрапляє в спальню Сюзанни, яка щойно вийшла заміж і чекає на прихід свого нареченого.
«У такий спосіб ми розкриваємо тло театру, показуючи, які різні в ньому є амплуа. Це типажі, які дуже часто представлені у всіх історіях. Перший твір – така собі пародія, другий – також комедійного плану. Вирішили зробити такий експеримент: тут музика Моцарта, а тут – Оффенбаха. Але канва обох – легка та прозора. Оркестр майже той самий, лиш більш доповнений духовою групою», – пояснила Галина Воловецька.
Обидва твори мають різних диригентів-постановників: у «Директорі театру» В.А.Моцарта диригує Мирон Юсипович, а в «Ключі на бруківці» Ж. Оффенбаха – Ірина Стасишин.
Художницею з костюмів є Дарія Зав’ялова.
Найближча вистава відбудеться уже 19 жовтня.
Фото Євгена Кравса спеціально для ZAXID.NET