У львівському театрі імені Леся Курбаса відбулась прем’єра вистави за п'єсою сучасного шотландського драматурга Девіда Гарровера «Ножі в курях, або Спадок мірошника». Режисером вистави став Володимир Кучинський. Художник – Володимир Стецькович, художник з костюмів – Юлія Рибка. У виставі задіяні актори Наталка Рибка-Пархоменко, Олег Цьона та Андрій Козак.
Постановка здійснена за підтримки Британської ради. П’єсу переклала Ірина Трудолюбова.
Про п’єсу
У п’єсі на перший погляд йдеться про любовний трикутник. Проте стосунки між орачем, його дружиною та мірошником стають лише приводом для дослідження зіткненням світоглядних моделей. Для осмислення конфлікту між традиційним та модерним світами. Між рефлексіями та фізичною працею. Між жіночим та чоловічим началами.
Молода жінка, дружина орача опиняється перед вибором: прийняти закони села чи зберегти право на власні ідентичність і світогляд. І головним у цій боротьбі стає слово.
І це важливо, адже точність назв та понять, правильне інтонаційне попадання у текст, трансформація абстрактного поняття спочатку у назву, а потім у слово та жест, стають головними.
Про виставу
У цій ситуації, звичайно, глядач як ніколи пильно стежить за акторами. Їх пластичне рішення ролі є практично бездоганним. Наталка Рибка-Пархоменко веде пластичну лінію ролі точно, як у балеті. Що стосується слова, то тут часами інтонація звучить трохи штучно.
Щодо візуального ряду, то Володимир Стецькович максимально точно пішов слідом за драматургом, створивши сталий та темний світ, який ніби нерухомо завмер та замкнувся сам у собі. Традиційний для нього відеоряд стає своєрідним проривом назовні, проекцією внутрішнього світу.
От тільки максимально дисонують із метафоричним, густим текстом надто реалістичний реквізит (а точніше, реальні предмети в руках героїв ніби випадають з вистави як чужі посланці чогось надто архаїчного).
Сучасна західна драматургія не є частою на сцені театру імені Леся Курбаса, тому вона викликає особливе зацікавлення. І саме в ній ловиш себе на бажанні побачити нові прийоми та нові сценічні практики у виконанні добрих знайомих. Так, загалом, у виставі і є. Але часами актори, а особливо Олег Цьона, легко переходять до улюбленої гри із залом тощо, що ніби руйнує інтровертний світ, який творять усі інші елементи вистави, а насамперед п’єса.
Проте, маючи на увазі те, що робота над матеріалом у цьому театрі після прем’єри не припиняється, вистава «Ножі в курях, або Спадок мірошника» має усі шанси стати тим вдалим зразком модерного театру, яким давно марить Львів.
Інтерес до нової вистави є таким великим, що театр оголосив додатковий показ 10 березня.
Трохи історії
Вперше п’єса «Ножі в курях, або Спадок мірошника» була поставлена на сцені театру Траверс в Единбурзі у червні 1995 року. П’єса стала дебютною для драматурга Девіда Гарровера. З того часу її побачили глядачі в більш ніж 25-ти країнах по всьому світу.
Фото: Оля Дмитрів/Facebook