Політика і порнографія

16:55, 30 квітня 2012

або Підпори суспільств

У львівському видавництві «Класика» побачила світ п’єса сучасної письменниці, лауреатки Нобелівської премії з літератури Ельфріде Єлінек.  П’єса загострено політична і мовби призначена для читання й інсценізації на день праці. «Що сталося після того, як Нора покинула свого чоловіка, або Підпори суспільств» особливо доречна у нашій посттоталітарній ситуації, що ніяк не може завершитися демократичним вибором й де усе надто легко хилиться до «простих» «розв’язок». В українському контексті твір австрійської літераторки набуває макабричного характеру.

Ця п’єса Єлінек подобається мені в її драматургійному доробку найдужче – революційна, вона не містить пафосу, гостро соціальна, вона вислизає з обценьок догми, невблаганно політична, вона присвячена не меншою мірою дрібницям будня, безкомпромісна, вона разом із тим балансує між трагізмом і комізмом на линві трагікомізму. Якщо вірити авторці (підстав сумніватися немає), політика - це порнографія. Єлінек прекрасно демаскує механізми, як від невдоволення і поразки торується шлях до реваншу. З-під нашарувань долинає голос людини – самотньої, недосконалої, спраглої розуміння. Одначе насамперед – це п’єса про стосунки жінки і чоловіка, які не витримують суспільно-політичного й економічного випробування, коротка й наочна історія занепаду сім’ї як цінності й основи суспільства. Насамкінець, «суспільства» – це й товариства, гурти, спільні інтереси, в яких кохання, дружба й порядність, а разом із ними усі гуманістичні ідеали безповоротно інфляціонували.