Теорія Великого Виклику
Борис Ґудзяк
Історія успіху морального авторитета української нації
БОРИС ҐУДЗЯК
Історія успіху морального авторитета української нації
Його називають одним із моральних авторитетів України, він впевнено продовжив справу Патріарха Йосифа Сліпого, відродивши Український католицький університет у Львові, а минулого місяця сам папа Франциск призначив його Філадельфійським Архиєпископом-Митрополитом.

Усе це – про Бориса Ґудзяка. Він є єпископом Української греко-католицької церкви, президентом УКУ та людиною, яка, живучи своєю душпастирською місією на ще кілька країн, невпинно трудиться для блага України.

У програмі «Теорія великого виклику» поважний співрозмовник поділився своїми думками про те, чому вирішив стати священиком, як вдихнув життя в один із найпрогресивніших університетів країни, а ще розповів, скільки часу через насичений графік встигає перебувати в Україні.
Його називають одним із моральних авторитетів України, він впевнено продовжив справу Патріарха Йосифа Сліпого, відродивши Український католицький університет у Львові, а минулого місяця сам папа Франциск призначив його Філадельфійським Архиєпископом-Митрополитом.

Усе це – про Бориса Ґудзяка. Він є єпископом Української греко-католицької церкви, президентом УКУ та людиною, яка, живучи своєю душпастирською місією на ще кілька країн, невпинно трудиться для блага України.

У програмі «Теорія великого виклику» поважний співрозмовник поділився своїми думками про те, чому вирішив стати священиком, як вдихнув життя в один із найпрогресивніших університетів країни, а ще розповів, скільки часу через насичений графік встигає перебувати в Україні.
АМЕРИКА
Ви народились у Сполучених Штатах Америки й виховувались у сім'ї емігрантів. Як вплинуло таке середовище на те, ким Ви є зараз?
Переїхавши до чужої країни, мої батьки не відчували комплексу меншовартості, а, навпаки, повністю вливались в американське життя. Однак разом із тим наскільки могли, настільки й зберігали українсько-європейську культурну традицію, центром якої було християнство.

Вони виховували мене під впливом української школи, церкви та «Пласту», щоби відчуття тканини життя нашої батьківщини ставали глибшими, а не залишались поверховими. А за умов, коли Україна з-за океану була практично недоступною, це давалось нелегко.

Переїхавши до чужої країни, мої батьки не відчували комплексу меншовартості, а, навпаки, повністю вливались в американське життя. Однак разом із тим наскільки могли, настільки й зберігали українсько-європейську культурну традицію, центром якої було християнство.

Вони виховували мене під впливом української школи, церкви та «Пласту», щоби відчуття тканини життя нашої батьківщини ставали глибшими, а не залишались поверховими. А за умов, коли Україна з-за океану була практично недоступною, це давалось нелегко.
Ви народились у Сполучених Штатах Америки й виховувались у сім'ї емігрантів. Як вплинуло таке середовище на те, ким Ви є зараз?
Мене виховували під впливом української школи, церкви та «Пласту»
ВІРА
Із чого почався Ваш шлях до Бога? Завдяки кому чи чому Ви до Нього прийшли?
Моя мама 9 років була бездітною у подружжі. Згодом лікарі сказали, що дітей із батьком у них взагалі не буде. Тоді вони й почали процес усиновлення дитини. Та раптом матір завагітніла. У травні під час маївок [традиційні молебні до Богородиці] вона дала обітницю: якщо народиться хлопчик, то виховає його для Бога.

Я це прочитав у львівській газеті, коли мені було вже 40 років. Я цього не знав, мама в жоден спосіб цього не показувала. Але в якийсь ненав'язливий спосіб вона це робила. Вона десь відкривала цю перспективу. І від початку до кінця — це Божа справа.
Моя мама 9 років була бездітною у подружжі. Згодом лікарі сказали, що дітей із батьком у них взагалі не буде. Тоді вони й почали процес усиновлення дитини. Та раптом матір завагітніла. У травні під час маївок [традиційні молебні до Богородиці] вона дала обітницю: якщо народиться хлопчик, то виховає його для Бога.

Я це прочитав у львівській газеті, коли мені було вже 40 років. Я цього не знав, мама в жоден спосіб цього не показувала. Але в якийсь ненав'язливий спосіб вона це робила. Вона десь відкривала цю перспективу. І від початку до кінця — це Божа справа.
Із чого почався Ваш шлях до Бога? Завдяки кому чи чому Ви до Нього прийшли?
Мама дала обітницю:
якщо народиться хлопчик,
виховає його для Бога...
Я про це дізнався
в 40 років з газети
Мама дала обітницю: якщо народиться хлопчик, виховає його для Бога... Я про це дізнався в 40 років з львівської газети
Знаєте, тяга до молитви була в мене з дитинства. Маючи 12, 13, 14 років, я шукав місця, де можна було помолитись. Тоді брав свій маленький мотоцикл, сідав на нього і їхав у ліс, там я мав таку маленьку святиню, де зупинявся й молився.

У такі моменти я відчував покликання до глибшого духовного життя. Те, що це мало бути священство, вирішилось пізніше. Зрештою, на церковного служителя я висвятився аж у 38 років... Блаженніший Любомир тоді сказав мені: «Посліднім віком став чоловіком».
Одна причина, чому я не просив свячень стільки років, було питання, чи одружуватись, чи ні. Але в кінці я зрозумів, що не є важливо, що я хочу. Що Господь мене кличе до такого служіння і я почав сміятися зі своїх побажань, зі своїх сумнівів.

Зустріч з Йосифом Сліпим також вплинула на те, що ви стали священиком, чи ні?
З ним я вперше познайомився у 7 років, коли в кептарику вітав його на американському летовищі хлібом-сіллю та квітами.

Будучи вже підлітком, кілька разів мав нагоду зустрітись із єпископом-кардиналом в Америці й Римі. Тоді, коли я відчував покликання до священства, то розумів, що приклад Йосифа Сліпого мене притягає. Він не лише був чоловіком цього малого українського еміграційного гетто, а й стояв на фронті найбільшої баталії ХХ століття – тоталітаризму та його ідеології. І вистояв. Тому став лідером у найбільшому змаганні минулого століття й може вчити нас про змагання століття теперішнього. За його прикладом я хотів би йти в житті.
УКРАЇНА
Вперше в Україну Ви приїздили наприкінці 70-их років. Чи думали тоді, що ця поїздка вплине на Ваше життя?
Як ми знаємо, в той час ще існував Радянський Союз зі своїми комунізмом та гаслами. Проте ці поняття були для мене якимись ефемерними. Мабуть, тому, що паралельно існувала Україна: побачити у Львові святого Юра, відчути бруківку цього міста, помилуватись Києвом і Золотоверхим собором...

Я вперше був у місці, яке говорить українською. Ми тоді були в готелі «Либідь», це все під контролем, кожен наш крок супроводжувався. Але для мене було важливо зустрітися з реальною Україною і українцями. От тоді я і зрозумів, що саме з Україною і буде пов'язане моє майбутнє.
В 1988 році я півроку стажувався в Києві як докторант Гарвардського університету [при Інституті літератури АН УРСР]. Формально я мав вивчати українську мову, яку я знав. Це була нагода познайомитись із підпільною церквою, про яку я навіть писав Іванові Павлу ІІ звіт.
Однак треба було бути дуже обережним, адже моя родина десятки років перед тим зазнала репресій: материна сестра загинула в УПА, а батькову сім'ю вивезли в Сибір. Тому тато й мама казали, щоби був обережним...

Я прийняв пропозицію Блаженнішого Мирослава Івана Любачівського працювати над проектом університету, який стартував від відновлення Львівської Богословської академії.

Знаєте, це був такий великий трепет, однак і певність, що в Україні треба залишатись...

Тяга до молитви була в мене з дитинства. Маючи 12 років, я шукав місця, де можна було помолитись. Брав мотоцикл, їхав у ліс – мав там маленьку святиню, в якій молився
Тяга до молитви
була в мене з дитинства.
Маючи 12-14 років, я шукав
місця, де можна було помолитись.
Брав мотоцикл, їхав у ліс –
мав там маленьку святиню
УКУ
Як взагалі почалось відродження Українського католицького університету?
Передовсім, ми ставили запитання: який університет потрібен постмодерній Україні – країні, яка не лише має інші сильні навчальні заклади, а й на території якої живуть різні національності. Ми хотіли відповісти на виклики тоталітаризму, на цей страх та міжособисту недовіру, цим самим допомагаючи молодим людям бути вільними у спілкуванні, працювати чесно – без корупції і плагіату.

Потім для спорудження УКУ ми купили територію, на якій Червона армія з Москви будувала культурний центр Прикарпатського військового округу. Там, де партія мала бавитись, де мала свою ідеологію, так би сказати, втілювати в соцреалістичні культурні заходи, там сьогодні стоїть головний кампус Українського католицького університету. Мені здається, в Господа є почуття гумору.
Ми купили цей будинок, недобудову, яка стоїть на чотирьох гектарах землі за, здається, 30 тисяч умовних одиниць. Нам не треба було великих грошей. Все обходилося з мінімальними витратами, але знаходилися люди, які в це вірили. Той, хто шукає гроші, ніколи їх не знайде. Треба плекати людські стосунки.

Відтак нам почала надходити допомога і приємно, що гроші надсилали незнайомі люди. Виходить, неукраїнці повірили в цей університет більше, ніж український істеблішмент... Але тоді в Україні було багато проблем, тому ніхто не зобов'язаний тобі допомагати. Але комусь ти можеш допомогти...

Зараз УКУ стало місцем, де люди шанують одне одного й живуть у любові, де якість стосунків дає людині бути собою і творити. Не всі є свідомими свого духовного життя. А цей університет є спільнотою, яка допомагає розуміти, що життя – не гроші, влада чи слава, а якість стосунків, приміром, чоловіка з жінкою, батьків і дітей, на роботі і в суспільстві. Бо коли ми маємо добрі взаємини, тоді багато нам насправді не треба.
УКУ є спільнотою, яка допомагає розуміти, що життя – не гроші, не влада чи слава, а якість стосунків – чоловіка з жінкою, батьків і дітей, на роботі і в суспільстві
УКУ є спільнотою, яка допомагає розуміти, що життя це не гроші, не влада чи слава, а якість стосунків – чоловіка з жінкою, батьків і дітей, на роботі і в суспільстві
Сьогодні Ви, можна сказати, живете на кілька домів одночасно. Скільки ж буваєте в Україні?
Вже сім років, маючи душпастирську відповідальність та місію, я служу українським вірянам у Франції, Бельгії та Нідерландах. Там ми разом творимо інфраструктуру для іммігрантів і біженців, яких у Західній Європі зараз збільшилось орієнтовно на три мільйони. В Україні ж я один тиждень щомісяця. Тому дім для мене – це і Львів, і Київ, і Париж, і Марсель... Я відчуваю себе вдома там, де є добрі люди та стосунки з ними.
Більше, ніж 50 років я щороку їздив на лижах. Колись це було і двадцять, і тридцять днів на рік. У нас в Парижі, де я живу, є баскетбольний щит...
Коли у вас є вільний час, чим любите займатися? Я впевнена, що можливо раз в рік випадає, що ви вільні.
Сказали нам студенти, що ви – сильний в баскетболі...
Ну, колись в Галичині казали: були перли, та ся стерли. Зараз ще пробую грати, але воно стає чим раз більш печально.
Коли у вас є вільний час, чим любите займатися? Я впевнена, що можливо раз в рік випадає, що ви вільні.
Більше, ніж 50 років я щороку їздив на лижах. Колись це було і двадцять, і тридцять днів на рік. У нас в Парижі, де я живу, є баскетбольний щит...
Сказали нам студенти, що ви – сильний в баскетболі...
Ну, колись в Галичині казали: були перли, та ся стерли. Зараз ще пробую грати, але воно стає чим раз більш печально.
Оскільки наша програма називається «Теорія великого виклику», то що у житті є найбільшим викликом для Вас?
Бути правдивим в духовному житті, іти за Божею волею, а не за своєю. Ми всі маєм, мені здається, виклик перед цим пасхальним виміром – хрест і Воскресіння. От вповні в нього бути, вповні ним жити. Я ще не вповні відповів на нього.

Перед тобою і мною є неминучий крах – ми всі вмрем. Ми цього боїмося. Але коли ти живеш у свідомості, що ти є створений для вічності, коли ти знаєш, що ти є святий, для святості створений, ти подолаєш кожен виклик, і того я тобі бажаю.
Фото: Ганна Грабарська, Максим Баландюх, сімейний архів Бориса Гудзяка
ІНШІ ІСТОРІЇ