У Києві набирає обертів скандал довкола виставки відомого українського художника Владислава Шерешевського «Свіжина», яка відкрилась у Центральному будинку художника.
Деякі київські художниці та діячки мистецтва звернулись із відкритим листом до дирекції виставок Національної спілки художників України.
Приводом для звернення став плакат до виставки Владислава Шерешевського, який висить на фасаді Будинку художника. Автор поєднав на плакаті зображення напівоголеної жінки та напис «Свіжина».
Плакат викликав обурення певної групи столичних мисткинь
«Таке поєднання є сексистським та образливим для жінок. Ми звертаємося до вас як до інституції, яка згідно законодавству України, не повинна сприяти розповсюдженню расистських, сексистських та іншого роду принизливих висловлювань щодо будь-яких соціальних груп», - йдеться у листі.
«Попри те, що деякі роботи на виставці також є сексистськими, ми не виступаємо за цензуру, але хочемо привернути увагу до таких виявів в українському мистецтві. Що стосується плакату, то в ньому ця проблема загострюється, оскільки жіноче тіло напряму прирівнюється до м’яса. Окрім цього, плакат висить на фасаді будівлі, отже, його можуть бачити набагато більше людей. У автора виставки є інші версії плакату, і ми просимо використати для зовнішньої реклами один із них, замінивши наявний плакат», - зазначають авторки листа, який на своїй сторінці у Facebook оприлюднив сам Шерешевський.
Лист підписали художниці та художники Марія Куликовська, Анатолій Бєлов, Євгенія Бєлорусець, Оксана Брюховецька, Дана Кавєліна, Дана Косміна, Анна Щербина, продюсерка Юлія Сердюкова та інші.
Після того, як Владислав Шерешевський оприлюднив листа мистецька спільнота почала активно висловлюватись на підтримку тої чи іншої сторони.
Частина митців звинуватила авторів та авторок листа у спробах впровадження цензури, а сам лист – наклепом та «скрєпами». Інші вважають плакат обурливим та таким, що принижує жіночу гідність.
Кураторка Аліса Ложкіна на своїй сторінці у Facebook проаналізувала ситуацію.
«З одного боку, сам плакат, на мій погляд, вкрай невдалий, зовсім не дотепний і, дійсно, образливий... У будь-якій західній країні автора б просто розірвали на шматки за таке порівняння жіночого тіла зі свіжиною. Я розумію та підтримую колега, обурених цим постером. Але несподівано у Шерешевського раптом утворився натовп адвокатів... Тут, здається, спрацювали стереотипи поколінь - що для сучасної молоді просто лист протесту, у людей, які застали совок, асоціюється з доносами... Це як в школі, де одна справа побитися за праве діло один з одним, а зовсім інша - накатати на кривдника заяву директору ... Що правильніше? Я не знаю, чесно кажучи. За нашими поняттями прийнято битися, в інших суспільствах - писати листи... Ще недавно вважалося, що художнику можна все. А тепер, виходить, ми, не дивлячись на різницю позицій, хором з усіх таборів кричимо, що можна все, але дещо все-таки не можна?», - написала Аліса Ложкіна.
Їй відповів Михайло Кухар, видавець каталогу « Сучасне мистецтво України періоду Незалежності: 100 імен».
«1. Свобода творчого самовираження художника - самодостатня і загальновизнана цінність; 2. Вибір назви виставки є частиною художнього жесту автора. І не підлягає ніякому цензурувати, грунтуючись на принципі недоторканності права художнього самовираження автора; 3. Лише відсталі суспільства з точки зору громадянських свобод можуть взагалі ставити перед сучасним художником які б то не було питання «моралі» або «громадських норм»; 4. Зневага до будь-яких «соціальних норм» є загальновідомою ознакою актуального сучасного мистецтва...», - вважає він.
Авторки листа вважають деякі роботи на виставці сексистськими
Також «за» та «проти» Шерешевського висловились інші відомі художники та куратори. Палка дискусія триває.
Нагадаємо, що 17 квітня через два дні після відкриття закрилась виставка «Виховні акти» в київському арт-просторі SKLO, який належить педуніверситету ім. Драгоманова. Художники звинуватили адміністрацію університету у цензурі. Представники адміністрації серед причин закриття називають небезпеку погромів з боку праворадикалів та претензії до художніх робіт з точки зору моралі.
У виставці взяли участь 18 художників, зокрема Микита Кадан, Влада Наконечна, Марія Куликовська, Анатолiй Бєлов, Давид Чичкан, Володимир Кузнєцов та Євгенія Бєлорусець, Дана Кавєліна. Деякі із них є авторами та підписантами листа із вимогою замінити плакат виставки «Свіжина».
Робота Дани Кавєліної з виставки «Виховні акти»
Університет на своїй сторінці оприлюднив звернення 16-ти студентів з проханням до ректора відреагувати на ситуацію довкола арт-простору SKLO. За їхніми словами, студентів обурила виставка.
«Експозиції, в яких представлено поєднання національної символіки України із зображенням нецензурного змісту (сцени побутового насилля, висвітлення статевих органів), в стінах нашого університету вважаємо неприпустимими», – йдеться у зверненні.
Художник Владислав Шерешевський народився в 1964 році у Києві. Його роботи знаходяться у музейних та приватних колекціях Німеччини, США, Ізраїля, Греції, Швеції, Італії, Польщі, Голландії, Франції, Німеччині, Росії, Україні. У 2009 році відбулась його персонаьна виставка у Львівському палаці мистецтв. Є членом Спілки художників України.
Фото: Facebook