Вони боролися за щастя і свободу

Сеанс альтернативної історії України ХХ століття

20:52, 20 жовтня 2016

Уявіть, що більшовицький переворот не вдався. Радянська влада проіснувала зовсім трохи, кілька місяців. Якийсь російський генерал взяв штурмом Петроград, усіх прибічників Леніна жорстоко вбили, сам він відстрілювався до останнього і загинув як герой. Україна під керівництвом Скоропадського стала автономією з широкими правами, але в межах Росії. Чимало селян, незадоволених земельною політикою уряду, пішли у більшовицькі партизани, але, як і в решті Росії, їх ловили та знищували без суду та слідства. За десять років громадянська війна остаточно припинилася, в Україні внаслідок цієї війни загинули близько 50 тисяч осіб, переважно прихильників більшовиків. Далі тривали десятиліття політичної боротьби, зрештою 1991 року Україна цілком демократично вийшла зі складу Росії і стала незалежною. Чи була б у її складі Галичина? Можливо, чому б і ні: Австрія ж розпалася, бо так було вигідно Антанті. Може, Галичину – не питаючи польського її населення – передали Росії, зокрема Українській Автономії. Що ми маємо? Маємо соборну незалежну Україну, яка не знала ані Голодоморів, ані сталінських репресій, ані жахів Другої Світової.

Хтось може сказати: історія не має умовного способу. Так, сприйміть це як гіпотетичну модель. І в цій моделі люди теж не знають умовного способу, тобто не здогадуються, що може бути Голодомор і що комунізм – це може бути щось погане.

Уявіть молоде покоління українців, яке виросло в умовах капіталізму і буржуазної демократії. Є купа молоді, якій щось не подобається: кризи, безробіття, корупція, олігархи – в капіталізмі є багато поганих речей. І ось настає 14 жовтня, яке ще нащадок козацької старшини Скоропадський встановив як державне свято – День українського козацтва. Невдоволена молодь виходить на урочистий марш. Як він називається? Звісно ж, Марш Червоного Козацтва!

Лунають пісні більшовицьких партизанів. Будьонівка – популярна молодіжна фішка. Щорс – наш герой! І Примаков теж! Бунтуй, кохай, права не віддавай! Свободу в’язням режиму! Словом, молодість, радикалізм, нонконформізм. Вони боролись за нашу свободу, вони хотіли щастя для народу!

І хай хтось скаже про злочини ЧК, про людожерні цитати Леніна, про загибель юнаків під Крутами зрештою. «Та як ти можеш повторювати буржуазну пропаганду?! Хіба змогли б наші партизани протриматися на Черкащині та Пороссі так довго без підтримки народу?!! Скільки тобі заплатили капіталісти, що мажеш лайном наших героїв?! Подивися скільки жертв на руках режиму Скоропадського – 50 тисяч! 50 тисяч хлопців та дівчат, які просто хотіли для українців землі і волі! 50 тисяч невинних молодих життів, що пішли воювати проти узурпатора! Ти, певне, нащадок каральних загонів та убивць з Державної Варти!!!»

І нікого, власне, не цікавлять факти. Не цікавить навіть те, що з тих 50 тисяч – лише частина були більшовиками, а багато хто був убитий під час громадянської війни невідомо чиїми загонами і невідомо за яких обставин. «Ти плачеш по трьох тисячах убитих в Києві буржуїв?!! Мало убили!!! Вони убили 50 тисяч наших!!!»

Скажете: не може бути такого. Як це так, щоб українці, які зросли у вільному світі, мислили так шаблонно? А от давайте перейдемо від умовної моделі до реальної історії: Іспанія. Генерал Франко переміг – а тепер бал правлять його політичні опоненти. Я от нещодавно дивився дитячий іспанський фільм – там така казка, яка відбувається на тлі громадянської війни. Ну, тієї, з німецькими бомбардуваннями і радянськими «іхтамнєтамі», ой, тобто «добровольцями».

Так от: у цьому фільмі комуністичні партизани – це такі справедливі народні месники, а генерал Франко та його прибічники – мерзенні негідники. Звісно, добро перемагає. Франкістського офіцера вбивають як собаку. «От би комуністи під проводом великого Сталіна перемогли, – думає маленький іспанець, – яке б чудове життя було у моїй країні!» Так, до речі в національних автономіях Іспанії – Країні Басків, Каталонії та Валенсії – Сталін популярний серед місцевих націоналістів. Вони там радше соціал-націоналісти, ніби як за свої національні держави, але щоб це були ліві держави. Бо праві – це клятий Франко, який воював проти наших героїв, які не встигли донести сталінське щастя до народу.

Або, скажімо, Республіка Корея. Здавалося б – поряд наочний приклад: північні райони під владою терористичної організації «КНДР». Але громадська думка прихильно ставиться до комуністичних партизанів 50-х, які воювали на Півдні: це ж були романтичні юнаки-інтеліґенти, які просто любили свій знедолений народ. Хотіли щастя і свободи від влади американських маріонеток.

Або Тайвань. Теж поряд приклад: «Культурна революція» в КНР, мільйони загиблих від голоду… Але жертв режиму – повстанців проти режиму Чан-Кай-Ші – шанують, закликають владу розповісти всю правду про злочини буржуазних націоналістів проти невинних робітників, селян та інтеліґентів. Ну то й що, що в разі їхньої перемоги жертв могло б бути суттєво більше? Вони ж хотіли щастя і свободи, а не концтаборів та батогів!
Або Тайланд. Здавалося б: невже трагічний досвід сусідньої Камбоджі ні про що не свідчить? Але юнаків-комуністів, убитих 1976 року в гуртожитках університету під час превентивної пацифікації «червоної зарази», вшановано меморіалом. Вони ж не хотіли, як у Пол Пота, вони б напевне збудували суспільство щастя і свободи, а не смерті й голоду!
Правило просте: загиблі бійці армії, що програла, скоріше за все обростуть романтичним ореолом борців за світлі ідеали. Головне – щоб їхня влада або не була встановлена на всій території країни, або, якщо і була, то ненадовго. У порівнянні з кривавим опонентом партизанський терор виглядає майже не терором, а то й взагалі не терором: боротьбою зі зрадниками і стукачами. Сучасне покоління любить тих, хто одержав «моральну перемогу». Щоправда, є й винятки: скажімо, у Фінляндії образ «червоних фінів» не такий популярний, але це тому, що Друга Світова з боротьбою проти сталінського вторгнення цілком затьмарила події громадянської війни.

Тож у нашій гіпотетичній Україні, яку я припустив на початку, цілком вірогідно основними героями були б саме більшовики, замучені буржуазним ворогом. Вони ж жертви. Їх же підтримував народ. Вони ж воювали проти кривавого ворога, навіть кількох ворогів: Росії, Польщі, Румунії. Вони ж напевне створили б вільну державу – Українську Радянську Республіку – а не затягли народ назад в ярмо Петрограда. Вони б роздали землю і не допустили б до влади олігархів. І всі аргументи про тоталітарний характер більшовизму не знаходили б жодного відгуку: вони наші герої, вони боролися за щастя і свободу, думаєш інакше – значить запроданець. І апелювання до спадщини Червоного Козацтва було б виграшним варіантом для політиків, а надто популістів-корупціонерів. І на черговому витку протистояння проспект Московський у Києві переназвали б на проспект Червоних Козаків, на що образилася б Польща і зняла б фільм «Волинь»: про те, як на Житомирщині «червоні козаки» стратили захоплених у полон польських офіцерів, священиків, культурних діячів. І в Україні лунали б голоси обурення патріотичних істориків: адже «червоне козацтво» справді закликало знищувати поляків, але не як етнос, а як «головну підпору буржуазії та панів-поміщиків». Це ж зовсім інше, треба розуміти різницю!

Який висновок з цієї маленької альтернативно-історичної реконструкції? Іноді потрібно, щоб загинуло дуже багато людей, аби більшість усвідомила злочинність тієї чи іншої ідеології та структур, які її сповідують. А іноді навіть це не допомагає. Історія вчить, що вона нічому не вчить: вона лише дає змогу зробити висновки зі спроб і помилок. А творити собі кумирів лише на підставі того, що в їхніх гаслах було прагнення щастя, свободи та інших вельми приємних абстрактних речей – все-таки не варто, навіть якщо вони героїчно загинули, одержавши «моральну перемогу».