«Хто в мене вірує, той навіть умерши житиме!» ‒ ці слова Христа митці взяли як цитату до іконописного пленеру в польському селі Новиця. Що у них вийшло ‒ можна побачити у Національному музеї.
Вже десять років поспіль іконописці з’їжджаються до Новиці, історичної землі лемків. Щодня мають службу, молитву та час на творення. Цього вересня їх було з чотири десятки: поляки, українці і словаки. От митець Роман Зілінко звідти привіз «Спаса ‒ виноградну лозу». Такий євхаристійний сюжет українці писали ще у XVII столітті, саме у цій інтерпретації Христос був дуже популярним на Лемківщині.
«З боку Ісуса, з його рани виростає лоза, з якої він вичавлює кров у чашу за нас грішних. Таке символічне і дослівне зображення Євхаристії характерне для барокового мистецтва», ‒ пояснив учасник пленеру Роман Зілінко.
За всі роки існування пленеру в ньому взяли участь майже півтори сотні художників, навіть з Румунії та Грузії. І цікаво, що належать вони до різних християнських церков. Цьогорічна тема «Час смерті/Час життя». Тож іконописці змальовували сюжети з цілої історії спасіння.
«Я намалювала Мойсея, що веде ізраїльський народ через Червоне море. Мойсей як головний покровитель і той, хто провадить нас, грішних, є втіленням безумовної любові Божої. І головна задача єврейського народу ‒ це довіряти рукам Божим!», ‒ розповіла учасниця пленеру, студентка Академії мистецтв Глафіра Щербак.
Новиця дозволяє митцям ікону робити ближчою до сучасної людини. До прикладу, навіть незрячий побачить, як Христос дарує зір хлопчині.
«Я, окрім зображення, використав шрифт Брайля, який можуть прочитати незрячі люди. Шрифт має фактуру. І якщо незрячий є українцем, то прочитає титул ікони «Оздоровлення сліпородженого». Ця ікона не тільки присвячена недужим, а також кожному з нас, хто в деякій мірі ще стоїть сліпим перед Богом», ‒ пояснив учасник пленеру і куратор виставки Святослав Владика.
Організовують пленер Товариство друзів Новиці, кафедра сакрального мистецтва нашої Академії мистецтв та Братство греко-католицької молоді «Сарепта». Цьогоріч видали навіть альбом «Нова ікона».
«В цьому альбомі представлені роботи за останні дев’ять років. Це є вибіркові роботи, найкращі. І що найцікавіше, цей альбом направду є чи не першим, що так якісно презентує іконопис східної Європи», ‒ підсумував дизайнер альбому, учасник пленеру Остап Лозинський.
Впродовж року виставку повезуть до Варшави, Жешува, Мінська. А опісля найкращі ікони увійдуть до збірки сучасного іконопису в польському містечку Криниця-Здруй.