Присудження Нобелівської премії з літератури музиканту Бобу Ділану спричинило вибуховий ефект. Ім’я Ділана не фігурувало у жодних прогнозах чи списках букмекерів.
Проте постійний секретар Шведської академії Сара Даніус пояснила причини присудження американському музиканту Бобу Ділану Нобелівської премії з літератури. За словами Даніус, Ділан - великий поет, який пише «солодку для вуха» поезію.
«Ось уже 54 роки, як він постійно наново себе винаходить, створюючи нові образи себе самого», - говорить Даніус. Вона порівняла Ділана з Гомером і Сапфо, які, як і Ділан, писали поетичні тексти, що призначалися для виконання під акомпанемент музичних інструментів. Даніус зазначила, що рішення про присудження Ділану Нобелівської премії було прийнято Шведською академією «одностайно».
Ділан і нагороди
Боб Ділан отримав Нобелівську премію з літератури за «створення поетичних образів у великій американській пісенній традиції», йдеться в офіційному формулюванні академії.
Крім золотої медалі з профілем Альфреда Нобеля зі зображенням музи і цитатою з «Енеїди» Вергілія, Бобу Ділану дістанеться і грошова премія у 8 мільйонів шведських крон, що складає приблизно $933,6 тис.
Перед Нобелем Ділан отримав усі, мабуть, найпрестижніші нагороди у світовій культурі: премії «Оскар», «Греммі», Пулітцерівську премію, «Золотий Глобус».
Головний музичний журнал світу Rolling Stones поставив Боба Ділана у список найвпливовіших музикантів сучасності. Відразу після The Beatles.
Авторитетний журнал «The Time», підбиваючи підсумки XX-го століття, включив Ділана в сотню найвпливовіших людей цього століття.
Ділан і література
Поетичну творчість Ділана вивчають у школах Північної Америки. Боб Ділан випустив 12 поетичних збірок.
Також йому належить єдиний роман «Тарантул». Автор написав його у 1966 році. Досі книга вражає трагізмом світосприйняття.
«Хроніки» - автобіографія Боба Ділана. Написана всупереч канонам автобіографічного жанру, книга стала справжнім одкровенням для багатьох знавців і шанувальників творчості людини, без якого немислима музична і поетична культура XX і початку XXI століття. Це - свідчення очевидця народження всієї сучасної культури.
Під псевдонімом Sergei Petrov Ділан написав сценарій до фільму «Шоу століття», який поставив Ларрі Чарлз.
Ділан та музика
Загальний тираж записів Боба Ділана - понад сто мільйонів дисків. Його гонорари склали понад 200 мільйонів фунтів стерлінгів - більше, ніж у Міка Джаггера та Елтона Джона.
Боб Ділан є однією з найбільш загадкових постатей в сучасній рок-музиці. Його творчість вплинула практично на всіх серйозних рок-музикантів. Боб Ділан поряд з кількома найбільшими музикантами середини 1960-х років був творцем рок-музики. Кожна нова платівка музиканта - подія навіть для тих, хто відкидає музичні концепції Ділана.
Як сказав Брюс Спрінгстін: «Боб звільнив розум, так само, як Елвіс звільнив тіло. Він показав нам, що, не зважаючи на те що ця музика за своєю природою була танцювальною, вона не була антиінтелектуальною. У нього є бачення і талант, що дозволяють вмістити цілий світ в одну пісню. Він змусив популярну музику звучати по-новому, зруйнувавши усталені рамки і обмеження, і назавжди змінив обличчя рок'н'ролу».
Ділан і культура
Співак взяв сценічний псевдонім «Боб Ділан». Спочатку він казав, що зробив це на честь валлійського поета Ділана Томаса, проте потім заперечував це походження псевдоніма.
Гантер Томпсон не тільки присвятив Бобу Ділану свою книгу «Страх та ненависть у Лас-Вегасі», а й заповів, щоб на його похороні прозвучала пісня Ділана «Mr. Tambourine Man».
Німецький фільм «Достукатися до небес» отримав назву на честь однойменної пісні Боба Ділана.
Ділан послужив прообразом для одного з героїв анімаційного фільму «Ковбой Бібоп: Достукатися до небес». Назва аніме - відсилання до однойменної пісні музиканта.
Кейт Бланшетт у ролі Боба Ділана
У фільмі Тода Гейнса «Мене там немає» роль Ділана зіграла актриса Кейт Бланшетт і отримала за це нагороду Венеціанського кінофестивалю «за найкращу жіночу роль».
Ділан і світ
Світ неоднозначно зреагував на присудження найпрестижнішої премії з літератури рок-музиканту.
Український письменник та публіцист Андрій Бондар вважає, що нагородження Боба Ділана - революційний крок. «Цього разу всі були приголомшені цим вердиктом, що в певний момент мені страшенно захотілося захищати цей вибір Нобелівського комітету. І я його схвалюю всіляко. Це справді ламання шаблонів. Раптом Нобелівську премію отримує людина з іншої сфери, ніби не літератор, не чистий поет, "людина з гітарою". Немає нічого кращого ніж ламання шаблонів», – зазначив Бондар.
«Виявляється, раз на сто років можна дати нагороду людині з поп-культури за творчий внесок. Варто сказати, що він як поет у 60-х роках поміняв ставлення до текстів. Без Ділана не можна уявити творчості Девіда Бові та Боба Марлі... Це премія не йому персонально, а всій поп-культурі у її високому розумінні», – додав Бондар.
Натомість російський музикант Юрій Лоза, відомий своїми «революційними» висловлюваннями щодо світової музики, не обминув увагою і Ділана: «Премія стає кишеньковою американською. Який внесок у світову культуру зробив Ділан, крім американської? Запитаймо півтора мільярда китайців, який внесок Ділан зробив в їх культуру Напевно, жодного?», - сказав Лоза.
Він також зазначив, що, на його думку, Ділана не можна розглядати і як композитора. «Його мелодії не грають оркестри світу. Мені він завжди був нецікавий, бо мелодії у нього ніякі».
Оскільки польського письменника, уродженця Львова, Адама Заґаєвського також називали серед претендентів на Нобелівську премію, то, мабуть, можна вважати, що ставлення літературного товариства найповніше висловив літературний критик та публіцист Ґжеґож Висоцький: «Заґаєвський уже купив гітару та самовчитель».