Які прем’єри готують у новому сезоні та чи спробують формат вистав на відкритих майданчиках? На запитання порталу Theatre.Love відповіли вісім художніх керівників театрів Львова: театру Лесі Українки, «І люди, і ляльки», театру Леся Курбаса, «Воскресіння», Львівського театру ляльок, «Melpomena», Першого театру, Національного театру ім. Марії Заньковецької.
Театр імені Лесі Українки
Команда театру розпочала вихід з карантину з підготовки цього виходу, щоб дотримуватися всіх запобіжних заходів: розробили свій маленький «протокол» роботи та закупили для команди захисні маски, щити, рукавиці, безконтактний термометр, щоб вимірювати температуру усім, хто заходить до театру.
«Попри те, що останні два місяці ми активно працювали над онлайн-проєктами, люди щасливі, що просто повернулися в стіни театру і працюють не через екрани своїх ноутбуків чи девайсів. «Живий контакт» для нас дуже важливий і цінний. Загалом життя в театрі трохи змінилось, бо всі – рідні і звикли до близького контакту, а зараз треба зберігати дистанцію і не можна, до прикладу, обійматися, а комусь цього дуже бракує», – розповіла директорка-художня керівниця Ольга Пужаковська.
До останнього у театрі планували показ прем’єри «Голубі олені» у постановці Рози Саркісян, над якою працювали ще до початку карантину. Сьогодні команда театр розпочала позаплановану роботу над виставою «Сон літньої ночі» у постановці головного режисера театру Дмитра Захоженко. Ця вистава – дослідження моделі стосунків між людьми через обрядові ритуали, зокрема Івана Купала; прем'єра планується власне на Івана Купала та на відкритому повітрі.
У липні у театрі відпустка, а в серпні – відкриття нового сезону з очікуванням, що можна буде грати вистави як у внутрішньому дворику, так і в приміщенні театру.
Вже розробили нові схеми розміщення глядачів з розрахунку 1 людина на 5 кв.м. Це максимум 47 глядачів та глядачок на великій сцені, камерні формати – до 20 людей.
«Очевидно, будемо вимірювати температуру всім відвідувачам і відвідувачкам театру, забезпечимо достатню кількість санітайзерів в театрі і будемо прибирати, прибирати і прибирати», – додає Ольга Пужаковська.
Театр «І люди, і ляльки»
Навіть під час карантину театр продовжував активну роботу: відбувся VI-І театральний фестиваль «І люди і ляльки» в режимі онлайн, були записані відео вірші для дітей з ляльками театру, для дорослих у передачі «Галицькі бздури» розповідалися найдивовижніші чи смішні новини. Під час послаблення карантину зосереджена увага на випуску прем’єри «Діти Ноя», яка очікується в кінці липня – це ще триватиме цей сезон. Якщо не буде можливості показати виставу для глядача, то прем’єра відбудеться в режимі онлайн.
«Найбільшою особливістю роботи в театрі зараз – обережність. Викликаємо лише одну-чотири людини. Бо життя і здоров’я – це найважливіше у цьому світі, щоб зберегти, і в той же момент продовжити роботу в театрі. Сезон плануємо відкривати у вересні, коли зможемо повноцінно відновити всі вистави», – говорить директор-художній керівник Олексій Кравчук.
Також у театрі планують грати вистави на відкритих майданчиках. Є така пропозиція, яку вже обміркували з управлінням міської ради, щоб виставу «Божественна комедія» та низку інших вистав адаптувати під літні майданчики.
«Найпозитивніший момент для мене як для директора театру – те, що була збережена заробітна плата. Також те, що актори і працівники театру змогли подивитися зразки світового театру, змогли приділити час для самоосвіти. Я думаю, що треба виходити з карантину, як-тільки буде ця можливість, мудро, спокійно, рухатися вперед, враховуючи ті зміни, які пропонує час», – вважає Олексій Кравчук.
Театр імені Леся Курбаса
Вихід з карантину театр розпочав частковим відновленням репетиційного процесу із незначним залученням акторів. Поступово збільшуватиметься кількість задіяних акторів, відповідно до протоколу. Всі інші служби та підрозділи театру працюють максимально в онлайн-режимі. Так як проводити вистави ще не дозволено, то продовжуються онлайн-трансляції вистав на Fb-сторінці і Youtube-каналі щоп’ятниці. На найближчу, 19 червня, запланована трансляція вистави «Богдан».
Сезон в театрі триває від серпня до червня. Наразі закінчується 32-ий сезон і в липні запланована традиційна відпустка. Щодо показу вистав на літніх майданчиках, то розглядається така можливість, але певних домовленостей ще немає, так як здебільшого такий простір не є пристосований до показу театральних вистав і тому виникає низка технічних питань.
«Можливо, це буде якийсь концерт, бо з виставами, чесно кажучи, виходити не хочеться», – вважає директор-художній керівник Олег Цьона.
Команда театру готувала на квітень прем’єру «Небезпечні зв’язки» від американського режисера Ніла Флекмана, який вже здійснив постановку «Раптом минулого літа», але її випуск довелося відкласти. Наразі в театрі проводиться частковий ремонт та оновлення глядацького простору. Звичайно, в день вистави проводитиметься прибирання та дезінфекція приміщення. Обмеження для глядача будуть за протоколом: обов’язковий температурний скринінг, дотримання дистанції та використання масок. Якщо вистава буде на кілька дій, то під час антракту наполегливо проситимуть глядачів виходити на вулицю і тим часом перевітрюватимуть приміщення.
«Ми запустили англомовну версію сайту, зробили дрібні ремонти в приміщенні, а також побачили ті проблемні ділянки в роботі, на які тепер будемо звертати більше уваги. У будь-якому випадку час карантину став для нас досвідом, який однозначно буде цінним для майбутньої роботи. Особисто для кожного курбасівця це найважливіше нагадування, якою все ж таки цінною є праця в театрі, я б навіть сказав, життя в театрі, життя театром. А глядач, сподіваюсь, мав можливість відчути потребу в театрі. І я вірю, щойно театр повернеться до свого звичного життя, ми зустрінемо в залі щасливих і вдячних глядачів», – сподівається Олег Цьона.
Духовний театр «Воскресіння»
За словами т. в. о. директора-художнього керівника Галини Ткачук, з карантину театр виходить поступово, але з великими творчими планами на майбутнє. Зараз вже відбуваються репетиції в театрі з дотриманням всіх умов індивідуального захисту, а в театр приходять лише ті, хто може дійти пішки або приїхати на власному транспорті.
Зараз реалізовується новий проект «Ехо планети» (на головному фото), який став переможцем у конкурсі експрес-проектів програми «Фокус на культуру». Це пластична візуальна вистава в жанрі фізичного театру. Актори гратимуть у захисних білих костюмах, масках, рукавицях та окулярах, що стане елементами загальної композиції. Таким чином всі правила запобігання коронавірусу будуть дотримані і необхідні засоби захисту застосовані за призначенням та для підкреслення змісту вистави. Водночас актори не відчуватимуть дискомфорту, оскільки це буде елементом їхніх сценічних образів. Також в цій виставі гратиме живий ансамбль, а дія відбуватиметьсь у двох залах театру.
З драматичних вистав театр готує «Америка. Друга Частина» Біляни Србляновіч та «Образ речей» Ніла Лабута.
Також трупа сподівається нарешті представити глядачам прем'єру «Балаган чесності» Луїджі Піранделло, показ якої затримався через введення карантину.
Влітку театр працюватиме, за винятком періоду відпустки. Можливі варіанти показу вистав на відкритих майданчиках, зокрема в дворику Ратуші, так як у репертуарі є кілька вуличних вистав, які можна грати і при денному світлі.
«Глядачів команда театру прийматиме з дотриманням всіх запроваджених обмежень карантину: будемо міряти температуру, зберігати масковий режим, безпечну відстань тощо. За ці місяці ми стали гнучкіші, навчилися працювати онлайн, до цього часу актори ніколи так не працювали і всі думали, що репетиції онлайн неможливі. Ми встигли зробити детальний розбір двох п'єс та подумати над новими проєктами, які плануємо втілити», – розповідає Галина Ткачук.
Театр ляльок
Завдяки підтримці програми «Фокус на культуру», буде відзнято чотири вистави, які можна буде переглянути онлайн за оплату. Ці кошти забезпечать активність театру і готовність творити нові продукти. І звісно ж, познайомитися із творчістю театру зможуть не тільки львів’яни, а всі, кому цікаве мистецтво театру ляльок, деякі вистави будуть доступні із англомовними субтитрами.
У театрі триває робота над двома камерними виставами: «Веселі Ангелята», вистава для малюків від 0 до 3 років за однойменною книгою Марічки Крижанівської та «Як нотки пісеньку співали» Ірини Гарець (ідея Михайла Урицького), інклюзивної вистави, яка об’єднуватиме дітей та дітей з синдромом Дауна. Ці вистави зараз створюють композитори, художники, адже без ляльок і декорацій репетиції не можуть початися.
«Період без глядачів дає можливість зробити порядки, на які ніколи немає часу.
Плануємо відновлювати репетиційну роботу над двома дорослими виставами і однією для сімейної аудиторії. Тож цими днями репетиційному процесу нічого не заважає (окрім нерегулярного громадського транспорту) і масок на обличчях. Насправді репетиційний процес – це дуже інтимний складний процес, на який у звичайний період завжди бракує спокою і часу. Тепер ми час маємо! Найважливіше, щоб усі були здорові, бо навіть застуда у когось викликає паніку і настрій творити зникає», – говорить художня керівниця театру Уляна Мороз.
Сезон у театри буде відкрито на початку вересня. Якщо всі будемо здорові і загроза мине. Звісно, що здоров’я дітей – найважливіше, тому театр має бути безпечним», – додає вона.
Ще з середини травня відбувся спільний проект з Інститутом стратегії культури «Театр іде до тебе». Вистави відбувалися у чотирьох районах Львова. Небезпекою вистав на відкритих майданчиках є погода: сильний вітер, дощ чи спека роблять перегляд вистави неможливим.
«Мені здається, що великим позитивом усім працівникам було провести час зі своїми рідними, присвятити дітям час, познайомитися зі шкільною програмою і захотіти повернутися на роботу в театр. Карантин виявився часом, де треба було думати, аналізувати і придумувати нестандартні рішення. Також команда написала велику кількість заявок у різні культурні фонди, що давало надію на те, що наша творча діяльність буде можливою», – вважає Уляна Мороз.
Молодіжний театр «Melpomena»
Вихід з карантину розпочинається з живих репетицій і надолуження «живої» форми після тривалої ізоляції. Триває робота над удосконаленням та розширенням репертуару. У команди театру зросла любов до театру та людей, на практиці паралельно залишилися zoom-зібрання та репетиції, адже вони дозволяють встигнути трохи більше.
Серед прем’єр у театрі готуються комедії. «Вони зараз дуже потрібні глядачу, щоб повернути сонце і щастя в життя людей в такий буремний час. Відкриватимемо 6 сезон проєктом «Melpomena Open Air» наприкінці червня. З врахуванням усіх етапів виходу з карантину ми працюватимемо на літніх майданчиках, такий собі театр просто неба, без жодних стін і обмежень в уяві. Ми чекаємо з нетерпінням. Нам здається, що так як зараз театр спробує всі формати, такої можливості він не мав ніколи. Незвично як для театру. Цьогоріч все незвично. І цей 6 сезон буде найдовшим», – розповідає художня керівниця та головна режисерка Анна Матійченко.
«Найпозитивнішим за час карантину для театру «Melpomena», що за рахунок виходу з зони комфорту і настання шаленої кризи, відкрились нові ідеї. Прийшло усвідомлення глибше хто, для чого і чому. І, звісно ж, позитивом є те, що театр пережив віки, війни і всі пандемії», – додає вона.
Перший театр
За словами директора-художнього керівника Першого театру Юрія Мисака, під час карантину робота театру продовжувалася. Було запущено ряд відео записів акторських робіт на Facebook, опубліковано кілька постів з історією театру, показано вісім вистав онлайн, проводилася тренінгова робота і чотири пластичних тренінги для глядачів. Подано заявку та виграно конкурс малих проектів «Фокусу на культуру», в результаті чого з’явився аудіозапис з казками Дональда Біссета «Казка у вуха». Казки будуть передані дітям з порушенням зору, також незабаром мають відбутися їх трансляції на радіо. Пізніше, глядачі матимуть змогу придбати диск у касі театру.
З карантину команді театру допомагає виходити розуміння того, що робота театру – це обов’язковість тривання процесу, – пошук художніх рішень, випуск нових прем’єр, репетиції, виготовлення декорацій і костюмів, внутрішній пошуковий процес.
«Ми відкриваємо літній майданчик у дворику театру і гратимемо вистави просто неба. Випуск чотирьох вистав для дітей переноситься на пізніший період, а зараз триває робота одразу над двома дорослими п’єсами. Головний режисер театру Ігор Задніпряний працює над «Двома веронцями» за Вільямом Шекспіром, а Лариса Діденко над п’єсою Карло Гоцці «Король Олень». Прем’єри обох вистав заплановані на серпень.
Крім прем’єр, плануємо показувати «Ромео і Джульєтту», «Небезпечну гру», «Pentekost», також будуть і дитячі вистави.
У серпні, до Дня Незалежності, заплановано величезну акцію – спільно з «Арт студією Івони Лобан» в рамках проєкту «Під зорею Пінзеля» – вистава театру «Pentekost» буде показана у с. Годовиця біля напів зруйнованого костелу Всіх святих», – розповідає Юрій Мисак.
Карантинні обмеження – це найболісніше питання під час формування посадкових місць.
«У глядацькій залі дуже важливим є «відчуття ліктя», єдність залу та сцени, і відстані тут мають велике, іноді вирішальне значення, а необхідність дотримуватися соціальної дистанції, це якась «глядацька на зала навиворіт». Оскільки майже все сприймаю через призму театру, то вважаю, що зараз надзвичайно театральний час. Надзвичайна театральна ситуація і парадоксальна водночас, – у наше життя увірвалося життя! У майбутньому, це тема для осмислення, особливо у театрі», – додає він.
Театр ім. Марії Заньковецької
Театр вже розпочав репетиції наживо з дотриманням всіх необхідних санітарних норм: перед роботою кожному перевіряють температуру тіла, всі працюють у масках, дотримуються необхідної дистанції, в посиленому режимі працюють прибиральниці – постійно дезінфікуються усі ручки, двері, провітрюються приміщення.
Зараз у театрі заплановано дуже багато прем’єр. Наживо йдуть репетиції вистав: «Сатисфакція» за «Венеціянським купцем» Вільяма Шекспіра (режисер Станіслав Мойсеєв); «Каліка з острова Інішмаан» Мартіна Макдони (режисер Орест Огородник); «Життя P.S.» Валерії Бурлакової (режисер Назар Павлик); «Злодій» Василя Стефаника (режисер Вадим Сікорський). Також якнайшвидше почнуться «живі» репетиції «Буни» Віри Маковій, приїдуть її ставити режисер та художник з Києва – Ігор Білиць та Богдан Поліщук.
Також у театрі запланована постановка прем’єри «Тригрошевої опери» Бертольда Брехта в трамвайному депо, режисером якої запросили Максима Голенко.
«Наші адміністратори ведуть перемовини з різними майданчиками міста. Нам важливо дотримання всіх необхідних санітарних норм. Можливо, ми зіграємо одну з наших музичних вистав, зробимо концерт оркестру з поетичними читаннями, але лише з урахуванням всіх вимог безпеки. Крім цього, прагнемо забезпечити творчу складову на рівні. Тому, якщо нам доведеться «розводити» людей – одна людина на 5 метрів – нам такий сценарій не підходить, без глядача вистава – не вистава, це знущання над людьми. Якщо знайдемо формат, що матиме сенс – то ми готові до роботи, якщо ні – чекатимемо іншого розвитку подій», – говорить генеральний директор-художній керівник Андрій Мацяк.
Нагадаємо, що Львівська опера уже завершила свій сезон.
Фото: сайт Theatre.love та Facebook-сторінки театрів.