Унікальність проекту “Від Падеревського до Пендерецького” – центрального в цьогорічному фестивалі “Відкриваємо Падеревського” – передовсім у тому, що під символічним патронатом славетного польського музиканта в неділю, 16 листопада зустрінуться на сцені Львівської опери два титани сучасного музичного мистецтва, польського та українського, Мирослав Скорик та Кшиштоф Пендерецький.
Польський композитор Кшиштоф Пендерецький (нар.1933) от уже багато десятиліть є, безсумнівно, однією із центральних постатей світової академічної музики загалом. Невипадково його називають як лідером авангарду, так і постмодерним класиком: упродовж довгого творчого життя композитор не раз змінював стилістичні пріоритети. Їх віддзеркалюють чотири опери, сім симфоній, численні оркестрові та камерно-інструментальні твори й, безперечно, композиції духовної тематики, до яких, поруч із “Пасіями за Лукою”, ораторією Dies Irae, “Польским Реквіємом”, двома Утренями, “Сімома брамами Єрусалиму” належить і Credo для п’яти солістів, хору хлопчиків, мішаного хору та симфонічного оркестру. Первісним задумом автора було написання цілої меси, однак, розпочавши роботу саме з Символу Віри, автор невдовзі усвідомив, що здатний акумулювати й відобразити лише в цій одній частині свої найбільш глибокі, навіть особистісні духовні переконання. Прем’єра цього монументального твору відбулася 1998 року на Бахівському фестивалі в Орегоні (США), а вже наступного року сам автор диригував Credo й на сцені Львівської опери. Адже з 1970-х років К. Пендерецький активно виступає і як диригент.
А ще він – відомий громадський діяч та педагог. Та найважливішим для характеристики творчої постаті Пендерецького є, мабуть, той факт, що він – один із небагатьох у сучасному світі – зумів зацікавити своїм мистецтвом ширший загал публіки, повернути поважній музиці слухача.
Цей, без перебільшення особливий творчий дар притаманний і українському колезі Пендерецького, визнаному в світі композитору Мирославу Скорику (нар. 1938). До його творчих здобутків належить опера “Мойсей”, кілька балетів, низка творів для симфонічного та камерного оркестрів, кантати, камерно-інструментальні та вокальні композиції, кіномузика.
Цікаво, що симфонічне мислення автора чи не найповніше втілене в його концертах для солюючого інструменту з оркестром. Захоплений вільною грою фантазії, змаганням соліста і оркестру, композитор водночас чітко і дуже логічно пов’язує в єдине ціле розрізнені, здавалося б, фрагменти, породжені натхненням віртуоза. Саме тому особливу популярність та визнання здобули Віолончельний концерт (відзначений Національною премією ім. Т. Шевченка), три фортепіанних, а в останній час – низка скрипкових: саме цей жанр сьогодні чи не найбільше інтригує митця. Тож невипадково в межах масштабного проекту на фестивалі “Відкриваємо Падеревського” відбудуться дві прем’єри: Дев’ятого скрипкового концерту та Концерту для альта з оркестром.