3D-Пінзель
Як виглядатимуть твори львівського скульптора у доповненій та віртуальній реальностях
0У львівському музеї Пінзеля тривають роботи над створенням перших в Україні високополігональних 3D-моделей скульптур. Кожна модель буде супроводжуватись історичною довідкою. Ці моделі будуть загальнодоступними на спеціально створеному веб-ресурсі, а також мають з’явитись мобільні додатки, які дозволять використовувати їх для доданої та віртуальної реальності.
Звичайно, такі все ще незвичні у повсякденному житті технічні терміни мало кому що говорять. Та й звучать вони як правило у чомусь що стосується наукової фантастики або чогось, що аж ніяк не пов’язано з мистецтвом.
У музеї Пінзеля тривають роботи над створенням перших в Україні 3D моделей скульптур
Ті, хто бачив фільм «12 друзів Оушена» мають пам’ятати сцену, де відчайдушні шахраї, щоб викрасти з музею арт-об’єкт, підміняють його голограмою. От приблизно такі моделі створюють зараз у музеї Пінзеля. Щоправда, з дещо іншою метою.
Проект «Pinsel_AR» є спільним дітищем Мистецької ради «Діалог», Львівської галереї мистецтв ім. Б. Возницького та реалізується за підтримки Львівської міської ради (конкурс соціокультурних проектів 2018).
Проект має на меті представити скульптурну спадщину Пінзеля доступною, цікавою та актуальною за допомогою новітніх засобів доповненої реальності. Ідея належить Романові Гуку та Марії Киселенко. Вони ж, за допомогою колег, і втілюють його у життя.
Скульптуру ретельно фотографують (для кожної робиться близько 2 тис. фотографій, такий процес називається фотограмметрія), сканують (3D-сканування), а потім відбувається постобробка.
Так виглядає процес обробки даних, отриманих після 3D-сканування скульптури «Богоматір». Завдяки отриманій моделі, в майбутньому можна буде експонувати об’єкт у різних форматах доповненої й віртуальної реальності
Тоді створюється 3D-модель, яку можна роздивлятись, крутити як завгодно, видруковувати. Процес тривалий. Для обробки однієї скульптури потрібно понад тиждень. Наприклад, фотографування «Богоматері» тривало близько 8 годин, сканування – чотири. Постобробка забрала три дні. І тиждень тривало безпосередньо створення 3D-моделі.
Потім цю модель за допомогою чотирьох проекторів та скла, яке встановлюється під певним кутом, можна відтворити у реальному інтер’єрі. Або видрукувати на 3D-принтері. Загалом можливостей для використання такої моделі є чимало. Вона є надзвичайно важливою для викладання, наукових досліджень чи для вивчення реставраторів, для арт-проектів та інсталяцій тощо.
«Тепер цю модель можна використовувати як завгодно. Навіть вставляти у 3D-ігри», - розповідає Марія Киселенко, асистентка кафедри дизайну та основ архітектури львівської «Політехніки».
Проект потребує серйозного технічного оснащення, зокрема, професійного освітлення. Тому роботи велися вночі, щоб не заважало денне світло. Особливо важко працювати з позолоченими скульптурами, які сильно блікують.
У музеї Пінзеля вибудований білий куб, який дозволяє добитися рівного освітлення, без глибоких тіней та бліків
Львівська галерея мистецтв має приблизно 80% усіх робіт Йогана Георга Пінзеля. Попит на його роботи весь час зростає. Такий проект відкриває широкі можливості для його експонування, адже можна експонувати голограми, без скульптур.
Такий спосіб робить експонування дешевшим, крім того унікальні скульптури не піддаються небезпекам при транспортуванні. Якщо ж великі музеї світу (а роботи Пінзеля уже побували у паризькому Луврі, а також експонувались у Відні) робитимуть виставку оригіналів, у Львові відвідувачі музею зможуть побачити 3D-копії. Також можуть існувати онлайн-виставки тощо.
«Ми живемо у добу цифрових технологій і саме вони можуть зробити мистецтво, у нашому випадку скульптури Пінзеля, ближчими для глядача», - говорить представник Галереї мистецтв Василь Мицко.
Триває робота над «Жертвопринесенням Авраама»
«Богоматір» та «Святий Іоан» уже мають 3D-моделі. Триває робота над «Жертвопринесенням Авраама». Ті скульптури, які зараз перебувають у роботі уже відреставровані. У найближчому майбутньому будуть зроблені моделі десяти скульптур. В амбітних планах авторів проекту – уся творчість Пінзеля. Спочатку в Україні, а потім в Австрії та Польщі.
Також за допомогою дронів планується зафіксувати ті роботи Пінзеля, які прикрашають архітектурні споруди, зокрема собор Святого Юра.
В Україні такі проекти ще не реалізовувались. Тож доводиться стикатися з певними технічними проблемами, які вирішуються безпосередньо під час роботи.
«Пінзель – дуже важливий культурний маркер Львова. Хоч його творчість досліджена, ми все ще замало знаємо про нього. Проект зародився півроку тому, Ми почали активно шукати ресурси. Перший грант ми отримали від управління культури ЛМР. 92 тис. грн вистачає на перші два сканування і ми зараз перебуваємо в активному пошуку коштів. Зауважу, що всі партнери, які задіяні в проекті, зацікавлені в ньому. Як на мене, проект є прекрасним прикладом співпраці бізнесу, громадського середовища та державних структур. Я думаю, що разом ми отримаємо унікальний культурний продукт і для Львова, і для світу», - розповів Григорій Семенчук, директор Мистецької ради «Діалог».
У планах – створення онлайн-експозиції, мобільного додатку, який дозволить роздивитись кожну скульптуру, що стане у пригоді не лише шанувальникам мистецтва, а насамперед вченим, викладачам та реставраторам.
Звичайно, повний обсяг інформації у вільний доступ не потрапить. Права на використання контенту належатимуть Галереї мистецтв. Проте кожен охочий зможе скористатися сайтом і помилуватись творчістю Пінзеля онлайн. Хоч і не так деталізовано, як цим можуть користуватися професіонали.
Зараз триває робота над сайтом та мобільним додатком. Перші результати обіцяють продемонструвати взимку.
Скульптури Пінзеля порівнюють з творами Мікеланджело
Йоган Георг Пінзель – скульптор середини XVIII ст., представник пізнього бароко і рококо. Скульптури Пінзеля порівнюють з творами Мікеланджело та інших митців європейського Відродження. Вважається одним з найкращих скульпторів Європи XVIII ст.
Автори проекту також обіцяють, що він включатиме майстер-класи та лекції від провідних експертів в галузі історії, мистецтва, реставрації, 3D моделювання.
Фото Павла Паламарчука, ZAXID.NET