Баталії за живописні баталії Золочівського та Олеського замків тривають
До теми
Уже два тижні серед музейників ширяться чутки, що на полотна Мартина Альтомонте «Битва під Віднем» та «Битва під парканами», датовані XVII століттям, претендує Жовква або навіть Польща, адже хочуть, щоб мистецькі роботи знову експонувались в римо-католицькому костелі Лаврентія, що в Жовкві. Наразі ці великі твори баталій зберігаються в Золочівському та Олеському замках.
Такий ажіотаж почався ще кілька років тому, відразу після смерті попереднього директора Галереї мистецтв Бориса Возницького. Адже саме в його компетенції і були замки, де висіли твори. Тим паче, що саме він знайшов свого часу ці цінні полотна: ще наприкінці 60-х у жовківському римо-католицькому костелі. Борис Григорович врятував їх, адже, як розповідав ще за життя, святиня тоді правила за радянський склад: «Вікон не було, ворони літали. Не було видно, де яка картина – все було чорне. Дірка в картині – і там ворони мали кубло. І я собі думав: невже жовківчан нічого не цікавить?».
Та музейники і громадськість протестами призупинили «велику мистецьку передачу». І от знову, як вже інформував ZAXID.NET, поляки активізувалися. «Якщо ми зараз цю картину, яка з 1975 року була тут, в Олеському замку, у відповідних умовах, при відповідній вологості, при відповідному температурному режимі – повернемо в діючий костел у Жовкві, де відбуваються Богослужіння, де відбуваються шлюби, де відбуваються христини і відспівування покійників, ви уявіть, в якому стані опиниться ця картина», – обурився завідувач відділу «Олеський замок» Роман Соломка.
Зараз твір мистецтва, за вказівкою Міністерства культури, досліджують реставратори, адже міністри Польщі та України хочуть повернути баталію туди, де її й знайшли. «Температура та вологість в нормі... Зараз обстежуємо й умови в жовківському костелі», – розповів керівник відділу наукових досліджень Науково-дослідного реставраційного центру Тарас Откович.
Полотно Мартина Альтомонте, що розміром 8 на 8 кв. м, художник намалював на замовлення тодішнього власника Жовкви Яна Собеського. На честь перемоги його війська над турками-османами.
Музейники спеціально під «Битву під Віднем» піднімали стелю Олеського замку, аби глядачеві було зручніше, аніж досі, її оглядати. Для іншого полотна Альтомонте «Битва під парканами», яке експонують в Золочівському замку, стелю також піднімали.
«Була проблема, де розмістити баталію. Борис Григорович зорієнтувався і запропонував замурувати на стіні два вікна вгорі і два внизу, а також змінити конструкцію перекриття замку. Але це не страшно тому, що це перекриття тюремного часу – це не рідне перекриття. Зате картину можна оглядати з трьох рівнів», – розповіла завідувач відділу «Золочівський замок» Надія Гупало.
Обидві баталії кілька років тому реставрувала Польща. Сусідська держава відновлювала їх за власний кошт у пару мільйонів євро. І вже тоді натякала, що хотіла б, аби полотна знову повернули до костелу їхньої громади в Жовкві.
Не проти цього і в Жовківському історико-архітектурному заповіднику, який опікується костелом. «Йдеться про те, що полотна повинні прийти сюди в депозит. Тобто мають бути позичені – перебувати тут. Можливо, цей депозит буде на рік-два, а то й п’ять», – розповів директор Жовківського історико-архітектурного заповідника.
Музейники ж кажуть, відстоюватимуть позицію Бориса Возницького: якщо потрібно буде, стануть стіною поміж баталіями та «зазіхайлами».