До теми
В Музеї ідей відкрилася виставка скандальних плакатів російського художника Васілія Слонова. Її презентував німецький куратор Артур Клосе під назвою «Переслідування російського мистецтва і лицемірство німецьких піджаків».
Виставка присвячена Олімпіаді-2014 у Сочі і минулого року наробила на батьківщині багато шуму. Плакати художника з Красноярська виставили у Музеї сучасного мистецтва в Пермі. Експозиція Welcome to Sochi 2014 протрималася усього два дні.
Начальству активно не сподобалися плакати. Політики і чиновники обурилися тим, як Слонов ставиться до «національного досягнення Росії». Художника також звинуватили у незаконному використанні олімпійської символіки. У кабінеті директора музею Марата Гельмана видбувся обшук, а самого відомого куратора та галериста звільнили попри те, що Гельман як раз і створив цей музей.
Заборону виставки Васілія Слонова журналісти поставили в один ряд із «Бульдозерною виставкою» 1974 року, коли у Москві бульдозером була знищена виставка сучасного мистецтва.
Артур Клосе, який привіз виставку до Львова, раніше показував її в німецькому місті Касселі, знаному зокрема завядки виставці сучасного мистецтва Documenta.
Тож обрання Касселя виглядало доречним. Артур Клосе звернувся в Управління культури міста з проханням повідомити йому процедуру, необхідну для організації виставки в публічному просторі міста. Але його листи двічі ігронорували.
Виставку таки відкрили, проте у маленькій галереї, куди глядачі не мали вільного доступу.
Ця виняткова ситуація викликала протест серед московських студентів-митців. Вони зробили 7 мухобійок із зображеннями семи найвпливовіших чиновників Касселя. Натомість, зауважимо, закриття виставки у Пермі із подальшим звільненянм з посади впливого Марата Гельмана такого обурення, судячі з усього, у студентів не викликало.
Щодо художника, то він так говорить про свої роботи: «Я поставив перед собою завдання - брендинг РФ в очах західної спільноти їх власною мовою. Олімпіада виступає в якості ілюстративного матеріалу: тут Чебурашка, сокири, спортінвентар, солом'яна вушанка - і т.д.».
«Плакати до Олімпіади-2014 підносять глядачеві на тарілочці суміш національної вдачі та патріархальної агресії, такий собі нанококтейль Молотова в дусі новин Першого каналу», - йшлося у прес-релізі пермської виставки художника.
Очевидно, що художника надихнув не сам факт зимової Олімпіади в субтропіках, а процеси, які відбуваються в країні і які, як у дзеркалі, відбилися в процесі підготовки до неї: переселення місцевих жителів, вирубка зелених насаджень, розтрата величезних коштів.
Слонов безжально познущався з усіх олімпійських символів. Так, олімпійський ведмедик за версією художника став зловісним монстром.
Крім того у своїх олімпійських творах Слонов відбиває і просталінські настрої, які набувають все більшого поширення у російському суспільстві.
Виставка триватиме у Музеї ідей до 3 квітня.