У Львівській галереї мистецтв відкрили найпотужнішу виставку року – 70 офортів іспанського живописця Франсіска Гойї, цикл «Жахи війни», із збірки «Музею Ханенків».
У юні роки Франсіско Гойя бунтував і бився на дуелях, при тім розписував фресками церкви. Потім став придворним художником, малював портрети іспанських монархів. Окрім того, першим у західному мистецтві реалістично зобразив оголену жінку в повний зріст. Потім став відлюдником і творив лише похмурі сюжети.
У Львівську галерею мистецтв київський «Музей Ханенків» привіз 70 офортів Гойї – його цикл «Жахи війни».
«Це його пережиття, і з 2 по 47 лист таке враження, що це є репортерські начерки. Потім він пояснює, що відбувалося, ці катування, знущання, а уже останніх 17 творів – це його «Капрічос», такі фантазії, що відбувається після того, як закінчується війна. Нам треба ще пережити дуже складний період», – розповіла куратор виставки Оксана Козинкевич.
Сцени з цих офортів сталися, коли Наполеон пішов війною на Іспанію. Художник на власні очі бачив облогу Сарагоси, бої поблизу Мадрида, голод. У його офортах нема батальних сцен, лише тотальне зло.
Було кілька відбитків з авторських форм, які вирізьбив Гойя. Музей Ханенків володіє відбитками четвертого видання.
Не випадково саме зараз презентують таку виставку. Глядач має прочитати паралелі з війною на Донбасі.
«Гойя є абсолютно геніальним і абсолютно актуальним. Ми просто нагадуємо, як той дзвін, що, люди, не розслабляйтеся, тому, що ця біда, котру показав Гойя у своїх офортах, може прийти сюди», – додав директор Львівської галереї мистецтв Тарас Возняк.
Побачити найгучнішу виставку року глядачі зможуть упродовж місяця.
Фото: Мирослав Пархомик