«Лис Микита»:  «Ми передбачили все, щоб люди не заснули»
Культура

«Лис Микита»: «Ми передбачили все, щоб люди не заснули»

Композитор Іван Небесний про нову постановку Львівської опери

Катерина Сліпченко, 21 лютого 1404 0

У Львівському театрі опери та балету імені Соломії Крушельницької 21-23 лютого відбудеться прем’єра опери Івана Небесного «Лис Микита». Це світова прем’єра твору, написаного спеціально на замовлення театру за мотивами однойменної казки-поеми Івана Франка.

«Лис Микита» став першою за останні 19-ть років оперою, написаною спеціально на замовлення театру (у 2001 році такою оперою став «Мойсей» Мирослава Скорика).

Оперу автори рекомендують для сімейного перегляду, адже за казковим сюжетом Франко заклав зовсім не дитячі проблеми, які сьогодні звучать актуально та часами нагадують «Колгосп тварин» Оруелла.

Опера «Лис Микита» Івана Небесного містить багато цікавинок. Починаючи від того, що ложі у театрі підсвічені, таким чином увесь театр об’єднується у спільний сценічний простір, об’єднуючи і зал, і сцену, і акторів, і глядачів.

«Лис Микита» поєднує прекрасну музику та яскравий візуальний ряд

Вдала сценографія (Тадей Риндзак), винахідливих костюмів (Ганна Іпатьєва) доповнюються також світло (Арвідас Буйнаускас) та 3D-проекції (Світлана Рейніш). Режисер-постановник Василь Вовкун наголосив, що однією із провідних тем, яку хотілося втілити у постановці є екологічні проблеми, зокрема ліси, що знищуються тощо.

Яскрава загалом постановка, де діють і солісти, і хор, і балет (хореограф – Марчелло Алджері) справді буде цікавою і дітям завдяки своїй казковості, й дорослим, адже тут є і що послухати, і на що подивитись.

«Лис Микита» увійшов до великого проекту «Український прорив», анонсованого Василем Вовкуном ще на самого початку його директорства. До нього уже увійшла опера Євгена Станковича «Цвіт папороті». У планах – нові твори Олександра Козаренка, Євгена Станковича та інші постановки.

ZAXID.NET напередодні прем’єри поговорив з композитором Іваном Небесним про те, що чекає слухачів.

Іван Небесний написав музику спеціально на замовлення театру

В кого виник задум створити «Лис Микита»?

Задум виник у Василя Вовкуна. Він вигадав це у межах проекту «Український прорив», який передбачає постановку власних українських опер. Я дуже тішуся, що в нього виходить, адже розумію, наскільки це складно. Я дуже йому вдячний за цю пропозицію, бо навряд я би в іншому випадку написав «Лиса Микиту».

Що таке «для сімейного перегляду» стосовно опери?

Тут, я думаю, можна провести паралелі з фільмами чи мультфільмами, до яких ми звикли ходити з дітьми. Тобто це має бути цікаво і дітям, і їх батькам.

Стосовно музики, то вона слідує за сюжетом Франка. Ми не намагалися зробити ані суто авангардну музику, ані суто традиційну. Ми намагалися обрати саме ті засоби, які як найкраще виражають сюжет. І щоби це сприймалося абсолютно природно, щоб протягом цілої вистави було цікаво.

Тому там є елементи, які ми звикли називати авангардом з точки зору академічної музики. Але коли ми бачимо це разом з візуальним рядом, то й авангардні елементи й традиційні «до-мажори» працюють на загальну цілісну картинку. Щоб було не нудно і цікаво.

Завдяки світлу зал та сцена об'єднані в спільний простір

Чи звучать інструменти, не характерні для симфонічного оркестру?

Так. Насамперед ті, які характеризують місцевість, де відбуваються події. Трембіта, ліра, цимбали ідентифікують те, що це є українська опера. Крім сюжету також вказують на походження музики. Ми робили це спеціально, але все дуже природно вписується.

Що каже про оперу твоя донька? Вона ж є першою слухачкою?

Моя донька не може нікуди дітися від моєї музики. Вона або вдома, або на студії завжди присутня. Безумовно, я на ній випробовую реакцію її покоління (їй дев’ять років). Наразі я цією реакцією задоволений. Єдине, вона попросила не вбивати зайця.

Автори обіцяють, що буде не нудно та не страшно

І як ви викрутились?

Візуально то зовсім не виглядає страшно. Я думаю, з тим не буде проблем.

Безперечно, донька мені допомагала не заходити у крайності. Адже завжди є небезпека для кожного творця зайти суто у свій сегмент. Завжди треба пам’ятати, що то є спільна робота.

Як зробити оперу цікавою для сучасних дітей?

Я розумію, що для сучасної дитини це не просто, адже вони звикли, що у 30-секундній рекламі уже є вся класична форма: зав’язка, кульмінація та пролог. Тож ми передбачили певні речі, щоб було цікаво. Крім музики маємо дуже цікавий візуальний ряд, актори беруть на себе увагу глядачів та втримують її довший час.

Також ми передбачили звуки, які не дадуть людям заснути.

А що має бути цікавого батькам?

Я сподіваюся, що батькам буде не нудно в плані музики та візуального ряду. Кожне покоління може знайти аналогії зі свого життя, якісь паралелі зі сучасністю, проводять аналогії з політиками тощо. Але, сподіваюсь, вони також отримуватимуть і естетичну насолоду.

Крім солістів, хору та балету у виставі можна побачити повітряних гімнастів

Чи ти б радив перечитати казку перед тим, як йти до театру?

Це самодостатній твір, звичайно. Але ми не відхилялися від сюжету Івана Франка. Василь Вовкун зробив лібрето, щоб адаптувати поему до жанру опери. Думаю, основні меседжі донесені.

Чи є потреба читати? Ну вона є завжди.

Фото: Руслан Литвин

Якщо Ви виявили помилку на цій сторінці, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter
powered by lun.ua
Пропозиції партнерів
Загрузка...
Останні новини
Залиште відгук