Українці взяли участь у фестивалі “Варшавська Осінь”
Культура

Українці взяли участь у фестивалі “Варшавська Осінь”

Лідія Мельник, 26 вересня 2014 407 0
фото entmusic.org

У п’ятницю, 26 вересня, в межах фестивалю сучасної музики “Варшавська Осінь” – одного із найстраших та найбільш престижних форумів модерного мистецтва в Європі – відбудеться спільний концерт польського NeoQuartet та українського ансамблю Nostri Temporis .

У залі Королівського замку прозвучать твори двох молодих польських та двох українських композиторів, написані спеціально для проекту: Концерт для одинадцяти Славоміра Купчака, Bio-chorales для духового квінтету Кароля Непельського, струнний квартет Talos Богдана Сегіна та камерний концерт для духового квінтету, струнного квінтету і фортепіано I have lost my Eurydice Олексія Шмурака.

Концерт організований за сприяння Польського та Українського ПЕН-клубів, Королівського замку у Варшаві та Спілки Композиторів Польщі. 4 жовтня ця ж програма прозвучить на фестивалі Neo Arte в Гданську, а 7 жовтня – у Львові на фестивалі “Контрасти”.

Кожен із колективів виконає одну композицію окремо, натомість дві наступних зіграють спільно, під батутою польського диригента Гжегожа Вєруса, вихованця Краківської музичної академії та Краківської Політехніки (архітектура).

До складу NeoQuartet  входять вихованці музичних академій Гданська, Варшави і Люцерна. Музиканти реалізовують своє бачення сучасного мистецтва в синтезі (музика, танець, електроніка, візуалізація). В репертуарі колективу твори Дж.Крамба, С.Райха, А.Шнітке, молодих польських композиторів. NeoQuartet є організатором власного фестивалю сучасної музики NeoArte - Spektrum Muzyki Nowej, що відбудеться цього року вже втретє.

Ensemble Nostri Temporis був заснований 2007 року в Києві з ініціативи композиторів Максима Коломійця та Олексія Шмурака. З 2010 р. ансамблем керує композитор Богдан Сегін. Основним репертуарним пріоритетом Ensemble Nostri Temporis стало творення нової класики: вже сьогодні в активі ансамблю близько 300 виконань творів сучасних композиторів. У 2012 р. колектив ініціював у Києві Перші майстеркласи нової музики COURSE, у березні 2013 р. – українську Бієнале нової музики, що об’єднала в програмі COURSE, Лабораторію музичної критики LAB та 15 концертів нової музики. В 2011 році ансамбль із новими композиціями О. Шмурака, Б. Сегіна та М. Коломійця взяв участь у записі аудіокниги “Тарас Прохасько і Сергій Жадан читають Чеслава Мілоша”. В 2012 році вийшов перший диск колективу “LIVE” із кращими записами 2011-12 років.

Композитор Славомір Купчак народився у Вроцлаві, де здобув і музичну освіту в класах Яна Віхровського, Цезари Духновського та Станіслава Круповіча. Член Спілки композиторів Польщі та Польського об’єднання електроакустичної музики. 2006 року твір Купчака Anafora VI був відзначений на 53 міжнародній трибуні комрпозиторів ЮНЕСКО, а  Anafora VIІ – другою премією Конкурсу молодих композиторів ім. Тадеуша Берда. Замовлення низки творів Купчаку здійснили відомі організації та виконавці.

Особливістю творів С. Купчака є їх зв’язок із стилістикою попередніх епох, водночас складні трансформації фактур і структур дозволяють витворити власну музичну мову, сучасну й оригінальну. Концерт для одинадцяти є черговою реплікою в діалозі про давнє і нове, про перспективність виникнення актуальних структур на основі давніших композиторських технік: від ренесансу і бароко аж до віртуозності романтизму та наших днів. Власне основною ознакою композиції є її віртуозний характер – кожен із інструментів відіграє сольну роль у протиставленні до фрагментів, які виконуються цілим ансамблем, що вочевидь викликає асоціації із бароковим concerto grosso. Водночас незвичні способи звуковидобування, а навіть і вербалізації (назви звуків) є впізнаваними знаками сьогодення.

Кароль Непельскі навчався на Механічному факультеті Гданської Політехніки, а з 2002 р. – в Краківській музичній академії (клас композиції Марека Стаховського, магістратура – Збігнєва Буярського, докторантура – Кшиштофа Пендерецького) та в Штутгартській Державній Вищій музичній школі.

В 2008 році отримав Першу премію Загальнопольського конкурсу композиторів ім. Марека Стаховського за симфонічний твір "Feu Eternel". Викладає в Краківській музичній академії, проводив майстер-курси в Роттердамі, Будапешті, Києві. Автор творів для музичного театру, для кіно, інструментальних композицій. В сфері зацікавлень – електроакустична музика та перформенс.

Богдан Сегін - випускник Львівської національної музичної академії ім. М. Лисенка (клас М. Скорика). Брав консультації з музичної композиції у А. Пярта, Б. Фуррера, О. Щетинського та ін. Лауреат Премії ім. Л. Ревуцького (2004). Двічі був учасником стипендіальної програми Міністра культури і Національної спадщини Польщі Gaude Polonia (у 2003 році стажувався у З. Буярського та 2006 – у З. Краузе). Стипендіат Warsaw Autumn Friends Foundation (2003). Отримав грант за програмою Gulliver Connect (2008) та грант Президента України (2008-2010). Переможець кількох композиторських конкурсів. Член НСКУ. Богдан Сегін працював в оргкомітетах фестивалів сучасної музики у Львові (Контрасти, Оксамитна Куртина) та Києві (Київ Музик Фест,  Міжнародний форум “Музика Молодих”). З 2009 реалізував ряд власних проектів у співпраці з Польським Інститутом у Києві, Goethe-Institut, Австрійським Культурним Форумом у Києві. З того ж року почав координувати проекти Ensemble Nostri Temporis, а з 2010 – директор ансамблю. З 2011 директор Міжнародного форуму “Музика молодих” та художній керівник Київських міжнародних майстер-класів нової музики COURSE.

Задум струнного квартету Talos виник у автора і музикантів NeoQuartet майже одночасно, в березні 2013 р. під час виступів квартету в Києві та Львові на Українській бієнале нової музики.

Композитор звертається до жанру квартету вперше, водночас продовжуючи серію творів, натхненних грецькою міфологією (інструментальні композиції „Дедал” та „Ікар”).

Талос має у грецькій міфології кілька значень: Талос-герой, бронзовий гігант, котрому Зевс велів охороняти Європу; Талос-бог, за одним із переказів – батько Гефеста; Талос, учень Дедала.

Грецька міфологія є для композитора важливим джерелом інспірацій, на його думку вона значно розширює поле творчої уяви і пошуку.

Олексій Шмурак народився у Санкт-Петербурзі. Випускник НМАУ ім. Чайковського, де вивчав композицію під керівництвом Алли Загайкевич та Юрія Іщенка, займався фортепіано з Борисом Архімовичем. Має досвід рідінгсейшнів ансамбля Решерш та струнного квартету Ардітті. Відвідував майстер-класів та лекцій композиторів Брайана Фернігоу, Жоржа Апергіса, Владіміра Тарнопольского, Ювеля Шайкета, Енно Поппе та Лізи Лім. Переможець кількох композиторських конкурсів, зокрема “Шаг Влево” (Санкт-Петербург, 2009) та “Convergence” (Швейцарія, 2011).

Співзасновник, арт-менеджер, піаніст та композитор Ensemble Nostri Temporis. Координатор міжнародних майстер-класів нової музики "COURSE".

Камерний концерт I have lost my Eurydice , на противагу попередньому твору Богдана Сегіна, викликає паралелі не стільки із античною міфологією, скільки із її прочитаннями в епоху бароко та раннього класицизму, а конкретніше – із реформаторською оперою Крістофа Віллібальда Глюка “Орфей” та найславетнішою однойменною арією із неї (“Я втратив Евридику”). Авторський задум передбачає протиставлення двох інструментальних груп (струнні та духові) і присутність головного героя (фортепіано), що багато в чому нагадує драматургію опери. Мажорний нахил арії-імпульсу, що різко контрастує із її трагічним змістом, але водночас є даниною класицистичній естетиці, спонукає сучасного автора до ігрового прочитання “першоджерела”, яке подарує слухачам не одне несподіване відкриття. 

Якщо Ви виявили помилку на цій сторінці, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter
powered by lun.ua
Пропозиції партнерів
Загрузка...
Останні новини
Залиште відгук