«Хочу, щоб Львів став центром опери»
Культура

«Хочу, щоб Львів став центром опери»

Розмова зі співачкою Наталією Степаняк

Діана Коломоєць, 11 квітня 790 0

Під час карантину культурне життя завмерло. Не працюють кінотеатри, галереї, концертні зали, театри. Але митці не припиняють роботу: обдумують нові проекти, дають концерти та лекції онлайн. Про свій проект для співаків та майбутню прем’єру опери Моцарта в Україні розповіла ZAXID.NET Наталія Степаняк, сопрано, солістка Одеської опери та лауреатка багатьох міжнародних конкурсів.

Наталія Степаняк (фото з офіційного сайту співачки)

Чого вчать майбутніх співаків у Європі?

Розкажіть, що передувало створенню проекту для молодих оперних виконавців Coloratura Opera Lab.

Цей проект визрівав протягом останніх трьох років. Коли я навчалася у Віденському університеті музики і мистецтва, дуже багато моїх українських колег зверталися до мене з проханнями допомогти їм з вибором відповідного репертуару до їх типу голосу, розібратися у правильній вимові слів арій, радилися стосовно підбору одягу до прослуховувань, як скласти якісне резюме тощо.

Цим знанням я завдячую навчанню за кордоном, де окрім практики в нас була й теорія. В університеті нас вчили не лише вокалу та музичних предметів, а й менеджменту, діловому етикету – всьому, що повинен вміти музикант XXI століття.

Після завершення магістратури у Відні в 2019 році я повернулася в Україну, щоб будувати кар’єру та принести сюди свої знання та вміння. Я почала думати, як організувати навчання європейського рівня для оперних співаків, щоб вони могли отримувати всі необхідні знання, не виїжджаючи за кордон, вчитися у найкращих європейських майстрів у рідному місті та впевнено почати кар’єру. Ідеальним для цього видався формат оперних студій.

Що таке оперні студії? Розкажіть докладніше про цей формат.

Оперні студії є дуже поширеним явищем на Заході. Вони існують при кожному шанованому оперному театрі світу. Це місце, де з випускників музичних універститетів та консерваторій народжуються оперні співаки. Потрапити в оперну студію мріє кожен. Адже ти продовжуєш навчання, з тобою щоденно працюють коучі, професори, але водночас ти маєш можливість виступати на великій сцені поруч із досвідченими колегами. В Україні ця практика ще не розвинена і саме тому, наші вокалісти, завершуючи своє навчання, змушені їхати за кордон, щоб отримати навички там.

Чому вокалістам після консерваторії потрібне це додаткове навчання?

Коли мені було 22 роки, подруга повезла мене на прослуховування до своєї викладачки вокалу у Зальцбург. Після чотирьох годин заняття вона зауважила: «Попри те, що ти вроджена співачка, зараз ти ще ембріон в оперному мистецтві». Коли я приїхала до неї за рік уже з кращим розумінням її слів та вокальної техніки, вона сказала: «А тепер ти новонароджена дитинка в опері».

Голос розвивається поки людина росте – до 24-25 років. Часом я зустрічаю колег, які вже в 19-20 років можуть співати як Марія Каллас, але, на жаль, це винятки. Такі зірки, як Лучано Паваротті, Діана Дамрау, Людовік Тезьє розпочали свою кар’єру на великих сценах та у головних ролях у 30 років лише тому, що їхні викладачі розуміли: щоб співати все життя, потрібна добра техніка, яка здобувається роками практики.

Гала-концерт учасників майстер-класів від Coloratura Opera Lab

Часом, молоді співаки, які ще не отримали достатньої техніки, «виїжджають» на своїх природних даних. Так, вони витримують це і відновлюються, але в один момент голосу може прийти кінець. Тут варто згадати слова геніальної Мірели Френні: «Кількість верхніх нот, що даровані тобі Богом, обмежена. Якщо ти вичерпаєш весь запас, то більше їх не візьмеш».

Формат оперних студій дозволяє молодим співакам розвиватися без шкоди для голосу. Вони беруть участь у концертах, постановках опер, але одночасно працюють над технікою та стилем під керівництвом коучів . Співака підтримують чотири коучі: один працює над технікою співу, другий – над вимовою, третій – над репертуаром, четвертий – над акторською майстерністю.

Перша оперна студія у Львові

Розкажіть, що роблять студенти Coloratura Opera Lab?

Проект насамперед розрахований на молодих оперних співаків, але в ньому також беруть участь солісти Львівської національної опери. А генеральний директор опери Василь Вовкун, розуміючи важливість розвитку та навчання молодих оперних співаків, був тим, хто підтримав проект від самих його витоків.

Coloratura Opera Lab стартувала 14 жовтня 2019 року, і за цей час ми провели вже кілька майстер-класів із зірками опери: про стиль італійського бельканто, стиль Моцарта, особливості віризму. Також,у нас відбувся лекторій із членами журі V Міжнародного конкурсу для молодих вокалістів ім. С. Крушельницької, які розповідали про менеджмент оперних співаків: як подаватися на міжнародні конкурси, як підготуватися до прослуховування тощо. Адже вокаліст XXI ст. має сам собі бути одночасно і режисером, і менеджером, і коучем, і викладачем, і візажистом, і стилістом.

Першочергово,платформа створювалась для оперних співаків, адже проблематика та особливості оперної сфери нам добре відомі. Але вже за короткий час до нас надійшли чисельні звернення від молодих музикантів щодо навчання для диригентів, піаністів, режисерів. Ажіотаж довкола всіх напрямів майстер-класів доводить, що така платформа потрібна всім молодим музикантам, спраглим до знань.


Майстер-клас для диригентів

Наприкінці минулого і на початку цього року провели прослуховування на літню постановку опери «Так чинять усі» Вольфганга Амадея Моцарта, яка стане прем'єрою в Україні. Участь у прослуховуваннях взяли понад 70 учасників з усієї України. Особливою несподіванкою для нас стали учасники з тимчасово окупованого Криму, а також учасниця з Берліну. З усіх охочих відібрали 13 виконавців головних ролей (два склади опери). А сама постановка відбудеться у форматі open air влітку, в Ботанічному саду університету ім. Івана Франка.

Фестиваль у Ботсаду

Чому вирішили обрати формат опери під відкритим небом?

Ця ідея виглядає незвичною лише в Україні. В Європі щороку шанувальники опери чекають закінчення сезону чи не більше за відкриття, адже саме тоді починаються оперні фестивалі. Крім того, це унікальний майданчик для співаків-початківців.

Оперні фестивалі – це окремий витвір мистецтва. Організатори змагаються між собою у красі декорацій, масштабності постановки, якості виконання.

Уже за декілька місяців до початку Зальцбурзького оперного фестивалю у місті неможливо знайти квартиру чи кімнату в хостелі. Тому коли мені говорять, що наші люди не підуть на оперний фестиваль, я не вірю. Важливо презентувати це так, щоб передати всю особливість даного формату.

Тобто чи правильно я розумію, що навчання молодих співаків – не єдина ваша мета?

У нас є три мети: надати можливості молодим оперним співакам та молодим музикантам для розвитку в Україні, довести слухачам, що опера – це сучасно та цікаво, і зробити Львів центром оперного мистецтва.

Ми хочемо стерти кордони між глядачем та оперним мистецтвом, зробити оперу ближчою до людей, а особливо до молоді. Тим, хто сумнівається, ми кажемо: «Приходьте та переконайтесь, що це сучасно та актуально, з нами весело та цікаво!»

Прослуховування на партії опери «Так чинять всі»

Що допоможе залучити глядачів?

Насамперед локація: Ботанічний сад університету ім. І. Франка. Там буде збудована спеціальна сцена з амфітеатром на 500 глядацьких місць, що буде максимально вписана у природній ландшафт. А головною «фішкою» стануть безкоштовні фан-зони, де кожен може взяти собі подушку, сісти і дивитися оперу просто на траві.

Опера – для всіх!

Розкажіть трохи детальніше про саму оперу. Чому обрали її?

«Так чинять усі» входить у тріаду головних опер Моцарта. Вона вважається знаковою в репертуарі кожного шануючого себе оперного театру. На жаль, в Україні вона останній раз виконувалася у 1927 році.

Проте опера залишається більш ніж просто актуальною. У нашій постановці передати та актуалізувати історію ХVIII століття для глядача ХХІ століття взявся відомий український режисер Євген Лавренчук. Саме він вперше в Україні отримав премію ім. Леся Курбаса за оперну постановку – прем’єру опери La Traviata Джузепе Верді в Одеській національній опері.

Дії твору «Так чинять усі» перенесуться у наші дні, у середовище закритої англійської школи. Герої замість пишних костюмів носитимуть сучасний одяг. Але історія залишиться незмінною: троє хлопців укладають парі на те, що їхні дівчата їм не зрадять, переодягаються, і видаючи себе за інших, намагаються скомпрометувати своїх обранниць.

Прослуховування на партії опери «Так чинять всі»

Це комедійна, легка, сучасна опера, але водночас з рядом глибоких підтекстів які будуть завжди актуальні у соціумі.

Влітку 2016-го ви були солісткою літньої академії Віденської філармонії у постановці опери «Так чинять усі», де дебютували у партії Деспіни. Цього разу виконуватимете одну з головних ролей в опері – Фйорділіджі. Мабуть, ви вже знаєте про цю оперу все. Розкажіть, чим вона така особлива?

Маленьких ролей не буває. Партія Деспіни залишиться в моєму серці назавжди, вона особлива, хоч і другорядна. Без Деспіни, без її розуму та винахідливості, ця історія мала б зовсім інший характер.

Але сьогодні, вже готуючи партію Фйорділіджі, скажу: це неймовірна насолода, і ця героїня є повним відображенням моєї особистості. Саме тому мені й грати не прийдеться, хіба що комедійні моменти.

Опера «Так чинять усі» зачаровує від першої ноти і до останньої. Але водночас це одна із найскладніших опер Моцарта для виконання. Всі герої постійно співають в ансамблі, дуети, терцети, квартети, квінтети, секстети і 20-ти хвилинні фінали. Дві сестри, Фйорділіджі та Дорабелла, в ансамблях майже весь час співають дуетом.

Мій улюблений момент – терцет з Доном Альфонсо, який триває всього лише дві хвилини. Таке враження, ніби голоси зависають десь під куполом церкви. А фінал першої дії, де всі герої співають разом, – це божевільна швидкість та краса. У кожного своя партія, кожен співає в своєму темпоритмі, своєму характері. Не побоюсь сказати, що всі номери опери «Так чинять усі» – це насолода для вух!

На сайті проекту зазначено, що «Так чинять усі» стане першою молодіжною оперною постановкою в рамках академії Coloratura Opera Lab.

Так, поруч із досвідченими музикантами на сцені будуть ті, хто лише починає свою кар’єру. Наприклад, в опері грає оркестр Львівської національної філармонії під керівництвом одного з найуспішніших молодих диригентів Європи Ярослава Шемета. Його асистентом буде Олег Чаплинський, учасник майстер-класу для диригентів Coloratura Opera Lab. А місце помічника режисера посяде ще одна учасниця майстер-класу для диригентів – Олена Єфремова.

Як відобразився карантин на підготовці до постановки?

Наша команда, як і весь світ, «зависла» у вимушеній паузі. Невідомості додає також й можливість недофінансування сфери культури, яку анонсував уряд.

Сьогодні, коли ми всі прикуті до своїх домівок, люди починають цінувати прості речі. Не дарма ж італійці на карантині виходили на балкони та співали. Мистецтво – це можливість відволіктися, насолодитися радістю та надихнутися на майбутнє життя.

Прем'єра опери «Так чинять усі» запланована на 10-12 липня 2020 року, але не виключено, що проект доведеться перенести.

Проте скажу так: що карантин, що пандемія вірусу, що можливе відтермінування постановки не є перепонами до її втілення. Адже, у нас в команді є популярна фраза: «Ми приречені на успіх».

Фото: Facebook проекту Coloratura Opera Lab

Якщо Ви виявили помилку на цій сторінці, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter
Пропозиції партнерів
Загрузка...
Останні новини
Залиште відгук