Сім відмінностей фільмів «Чудова сімка» 1960 та 2016 років
Як Голлівуд переглядає власну кінокласику?
0До теми
«Строкатою зграєю волоцюг» назвав рецензент із The Hollywood Reporter героїв фільму «Чудова сімка», який зараз вийшла на українські кіноекрани. Давним-давно, понад півстоліття тому, глядачі побачили вестерн «Чудова сімка» Джона Стерджеса, який у свою чергу був римейком геніального фільму «Сім самураїв» Акіри Куросави. Тож у 2016 році глядачам показали свого роду римейк римейку - «Чудову сімку» Антуана Фукуа.
1960
Тоді, у 1960-му, роботу Стерджеса висварив Хрущов, проте глядачі ломилися у кінотеатри. Зараз фільм Фукуа став лише однією із низки великих голлівудських прем’єр. Тим не менше, цікаво подивитись, як американське кіно вирішило переосмислити власну класику (яка, водночас є і класикою світовою). Тим більше, що до старих сюжетів Фабрика мрій звертається дедалі частіше.
У 60-х вестерн нагадував багатошаровий пригодницький роман. За фасадом бойовика ховалася романтична драма. Одним з головних достоїнств фільму були чудові діалоги, які миттєво розлетілися на цитати.
2016
Звичайно, порівнювати «Чудову сімку» з оригіналом, культовими «Семи самураями» Акіри Куросави, річ безнадійна. Надто різні у них вагові категорії. А от порівняти два вестерни виглядає дуже цікавим, адже у цих відмінностях та спільностях можемо знайти й те, як змінилось голлівудське кіно великого стилю, що стало із його героями та чого хоче теперішня публіка.
1960
Якщо коротко: старше покоління «сімок» виграє сюжетом та ідеєю, а свіжознятий римейк - видовищністю.
Сюжет
Сюжетній лінії сміливо можна дати спокій й відразу ж відсунути на другий план. Автори залишили історію практично без змін, за винятком того, що дія вестерну відбувається в інший час (пройшло всього кілька років після Громадянської війни) і з іншими людьми. Крім того, однією з головних причин збройного конфлікту, крім справедливості, тут є помста. Міняється і місце дії.
2016
Дія фільму 60-х відбувається в 1880-х роках на кордоні США і Мексики. Селяни мексиканського села знають, що після закінчення збору врожаю в їх село має намір заявитися зграя бандитів Кальверо. Старий, що живе неподалік від села радить селянам чинити опір.
У фільмі 2016 злочинний бізнесмен Боуг (Пітер Сарсгаард) знаходить золото неподалік від фермерського містечка Роуз-Крік. Він пропонує місцевим жителям гроші за їх землю, але оголошена сума є настільки малою, що городяни відкидають його пропозицію. Тоді Боуг обіцяє, що його найманці вб'ють всіх, хто не погодиться з'їхати. Він розстрілює кількох городян, щоб його слова сприйняли серйозно. Вдова одного з убитих намагається найняти захисників міста.
1960
У новому фільмі одні сцени майже дублюють знайомі за оригіналом, інші - дотепно їх переінакшують. Численними реверансами в бік Стерджесса Фукуа не обмежується, щедро насичуючи картину посиланнями на інші класичні вестерни.
«Чудова сімка» 60-х має щось і для дітей, і для підлітків, і для дорослих. Антуан Фукуа вирішив орієнтуватися на той фільм, який побачив і запам'ятав 12-річним хлопчиком. Тож його «Чудова сімка» - більше підліткове видовище.
Герої
У Стерджеса головні герої є білими американцями, тож сценаристам довелося наділити їх дуже різними характерами, щоб глядачі героїв не плутали. У колективному портреті кожен – особистість. Герой Стіва Маккуїна є азартним гравцем. Герой Броснана виявляє неабиякий виховний хист і стає кумиром місцевих дітлахів. Чіко (Горст Буххольц) без тями закохується у місцеву дівчину.
2016
А центром цієї строкатої компанії є Юл Бріннер і його герой. До речі, саме Бріннер придумав переробити в вестерн японський кіношедевр.
Автори нової «сімки» зробили команду захисників містечка на Дикому Заході інтернаціональною. До неї увійшли афроамериканець Сем Чізем (Дензел Вашингтон), ірландець Джош Фарадей (Кріс Пратт), француз Робішо (Ітан Хоук), азіат Біллі Рокс (Лі Бен-хон), мексиканець Васкес (Мануель Рульфо), індіанець Червоні жнива (Мартін Сенсмейер) і, нарешті, Джек Хоум (Вінсент Д'Онофріо), який схожий «на ведмедя, який перебрався чоловіком».
1960
Тож Фукуа віддав данину політкоректності. Якщо у Стерджесса білі люди захищали мексиканців від інших мексиканців, то тепер вже справжнісінький інтернаціонал звільняє білих злидарів від зграї білих же злочинців.
Жіночі образи
У фільмі 1960-го року жінок обмаль. Та й виконують вони, чого ж гріха таїти, суто допоміжні функції. А от у 2016 році вийшла не сімка, а цілком така собі вісімка, з героїнею Гейлі Беннетт, яка є не лише рушієм сюжету, а й гідним бійцем. До речі, актриса зізналась, що у дитинстві не дивилася вестерни тому, що там не було важливих жіночих персонажів.
2016
Бюджет
У 1960 році скромний бюджет «Чудової сімки» склав близько $2 млн. Бюджет нового фільму у 45 разів перевищує бюджет оригіналу. Він складає $90 млн.
Музика
Вона є одним із найсильніших елементів обох фільмів. У 1960 році її написав Леонард Бернстайн. У 2016-му – Джеймс Горнер. Наелектризована музика Бернстайна нагнітала напругу, а ближче до фіналу перетворюючись у гімн збройної звитяги, вона максимально посилювала враження драматичного конфлікту.
Саундтрек Джеймса Горнера став останнім у житті прославленого композитора. Він віртуозно поєднує електронні, етнічні та традиційні симфонічні інструменти, а також хоровий спів. Він більше є тлом для подій, проте тлом бездоганним.
До речі, у фінальних титрах звучить тема першої «Сімки».
Екшн
Хоча хронометраж нової «Сімки» є довшим від фільму 1960-го, в ній набагато менше подій та сюжетних поворотів. Фукуа пожертвував усім, чим тільки міг, крім обов'язкових для подібних блокбастерів жартів, щоб залишилося якомога більше часу для битви та підготовки до неї. Плюс це чи мінус? Справа смаку.
1960
Бій
Стерджес робить акцент не стільки на самій битві, яка стає логічною кульмінацією дії, скільки на взаєминах місцевих селян та озброєних прибульців. У новому фільмі постановка бою хоч і не вражає новизною, але виконана зі знанням справи і є і кульмінацією, і метою фільму.
2016
До речі, крім «Чудової сімки» зараз у прокаті ми можемо знайти ще один римейк культового голлівудського фільму, «Бен Гур», проте порівнювати їх не так цікаво, адже головні їх відмінності у лежать у площині комп’ютерних технологій. Те, що тоді робили вручну та за допомогою численних масовок, тепер роблять програмісти. Проте тенденція передивитись власну класику у Голлівуді очевидна. Чекаємо на «Розвіяних вітром»?