У Славському планують відновити зруйновані розписи церкви Успіння Пресвятої Богородиці. Проект відтворення живопису Модеста Сосенка та Юліана Буцманюка хочуть зробити за ескізами розписів у церквах на Золочівщині та Пустомитівщині, де збереглися роботи видатних митців. Такі пропозиції обговорили сьогодні, 30 жовтня, під час наради у Львівській облдержадміністрації.
Насамперед такі пропозиції мають узгодити з громадою та мистецтвознавцями, а після обговорення ‒ знайти оптимальні шляхи вирішення ситуації. Проект відновлення розписів українських художників доби сецесії можуть виконати фахівці ДП «Інститут «Укрзахідпроектреставрація».
«На Львівщині є кілька церков, розписаних талановитими художниками. Ескізи робіт Сосенка та Буцманюка можна взяти у церкві Святого Михаїла у Підберізцях, у дерев’яній церкві села Поляни Золочівського району та в церкві Святого Миколая у Золочеві. Також варто розглядати загалом програму порятунку модерної спадщини, адже відомо, що радянська влада їх нищила свідомо», ‒ цитує художника-реставратора Олега Рішняка прес-служба ЛОДА.
Представник церковної влади УГКЦ пообіцяв, що надалі усіх священиків ознайомлять із переліком пам’яток, щоб не допустити схожих, як у Славському, випадків.
«Парохи повинні знати про те, що церква, якою вони опікуються, має історичне значення. Громада церкви Успіння Пресвятої Богородиці у Славському попередньо згоджувалась відновити розписи. Окрім того, там ще зберігся іконостас, теж, ймовірно, роботи Модеста Сосенка», ‒ розповів єпископ-помічник Самбірсько-Дрогобицької єпархії УГКЦ владика Григорій Комар.
Результати обговорення скерують у зверненні до голови Славської ОТГ щодо пропозицій з відновлення розписів та пошуку шляхів співфінансування проекту.
«Прикро, що ми втратили такої цінності мистецькі надбання, однак тепер маємо вирішити, як діяти далі. Львівщина славиться великою кількістю історичних, культурних, архітектурних пам’яток, і наша зона відповідальності ‒ спільно про них дбати. Ініціативність громади Славського допоможе втілити цей проект, а на його реалізацію варто залучити різні джерела фінансування», ‒ зазначив Іван Собко.
Нагадаємо, навесні 2019 року у церкві Успіння Пресвятої Богородиці УГКЦ у Славському, яка є пам'яткою архітектури місцевого значення, представники місцевої громади на чолі зі священиком знищили усі розписи інтер’єрів, що 1909 році виконали відомі художники Модест Сосенко та Юліан Буцманюк у стилі української сецесії. Також з підлоги та стін церкви демонтували автентичну плитку, виготовлену на фабриці Івана Левинського. Ще до початку проведення ремонту до настоятеля церкви о. Андрія Петришина зверталися численні мистецтвознавці та фахівці з охорони культурної спадщини, які просили припинити роботи. Також священику передали припис департаменту архітектури та містобудування ЛОДА з вимогою припинити ці роботи.
Пізніше Самбірсько-Дрогобицька єпархія УГКЦ знищення розписів Модеста Сосенка та Юліана Буцманюка у церкві назвала «поспішним рішенням громади». А ЛОДА заявила, що подасть до суду, щоб вилучити цю церкву з власності громади Славського. За фактом знищення мистецьких розписів поліція відкрила кримінальне провадження за ч. 2 ст. 298 (незаконне проведення пошукових робіт на об'єкті археологічної спадщини, знищення або пошкодження об'єктів культурної спадщини) ККУ.
Згодом парафія у Славському вирішила облицювати стіни церкви керамічною плиткою фірми Kerama Marazzi, яка виробляється у Росії.