У львівському Нацмузеї виставили сотню ікон риботицьких майстрів XVII-XVIII століть
Музейники десять років готувалися до експозиції
Близько сотні ікон переважно XVIII ст. виставили в Нацмузеї у Львові. Підписів вони не мають, однак музейники точно знають, що їх творили риботицькі майстри.
Аби показати ці фонди глядачу в такій великій колекції, музейники реставрували їх впродовж десяти років. Ікони ці унікальні, бо перегукуються з колядками та щедрівками. Як, до прикладу, ікона Різдва Христа, де змальоване і його дитинство, і винищення Іродом малюків – усе за апокрифами.
«На образі є навіть намальоване дитя, яке накололи на спис. А потім втеча Богородиці з маленьким Ісусом до Єгипту. І навіть є епізод, коли Єлизавета з малим Іваном Хрестителем сховалася в горі. То теж із тих апокрифів взято. І там є така історія, що ніби павучок заплів вхід до тієї печери павутинкою – і воїн подивився, що там ніхто не може бути, і пішов», – розповіла кураторка експозиції Роксолана Косів.
Ці ікони писали майстри з містечка Риботичі, що неподалік Перемишля. Це був великий осередок церковного мистецтва від 1670 до 1750 років на етнографічній території Надсяння. Тому більше ікон збереглося в музеях Сянока, Ланьцута та Перемишля. А об’єднує їх всіх чистий, світлий колорит, зіставлення кількох барв, а ще сріблена пласка ажурна різьба. Часто іконописці малювали образ Богородиці Замилування.
«Вони його малювали в такому варіанті, який ми називаємо «нев’янучий цвіт» – коли Богородиця з квіткою. Це така декоративна іконографія і милозвучна. «Елеуса» загалом, якщо порівнювати з Одигітрією, більш лірична, більше емоційна», – пояснила Роксолана Косів.
А Христос в риботицьких майстрів у намісному ярусі іконостасу був коронований, розповіла Роксолана: «То є рідкісна деталь в образі Спаса. За переданнями, для Перемишльського єпископа Юрія Винницького якраз на початку XVIII ст. була зроблена митра з легендарної корони Данила Галицького».
І саме її, ймовірно, відображають на іконах. А оздоблювали ці образи церкви західної Бойківщини, Лемківщини, Любачівщини й Опілля, що належали колись до Перемиської і Мукачівської єпархій Української церкви. Оглянути їх можна до 15 жовтня в Нацмузеї.