До теми
- У Берліні відкрився ювілейний кінофестиваль Берлінале ZAXID.NET
-
Україна на Берлінале. Як це було.
Які фільми і коли брали участь в офіційній програмі фестивалю ZAXID.NET -
Реальні люди на екрані та поза ним.
Що відбувалося за лаштунками оскароносних фільмів, які можна подивитись у львівському прокаті ZAXID.NET
У Берліні триває 70-й міжнародний кінофестиваль Берлінале, який входить до трійки найвідоміших кінофестивалів світу. Україна представлена у декількох програмах фестивалю, а українські актори грають і в українському кіно, і у фільмах інших країн.
Також традиційно на кіноринку працює український павільйон, де серед іншого презентують новий фільм Олеся Саніна «Довбуш».
«Номери» Сенцова та Сеітаблаєва
У рамках Берлінале відбулась світова прем’єра фільму «Номери» (на головному фото) Олега Сенцова та Ахтема Сеітаблаєва. Фільм «Номери», що був створений за підтримки Міністерства культури України за однойменною п'єсою Сенцова, був показаний в рамках спеціальних показів, присвячених ювілею Berlinale – Berlin International Film Festival.
Фільм створювався під безпосереднім творчим керівництвом Олега Сенцова у той час, коли режисер ще перебував у російській в’язниці. Сенцов координував зйомки за допомогою листів. Співрежисером є Ахтем Сеітаблаєв, український режисер та актор кримськотатарського походження, відомий за такими фільмами, як «Хайтарма», «Чужа молитва», «Кіборги».
«Я від самого початку роботи запевнив Олега, що попри бажання зробити щось інакше, попри мої режисерські амбіції, ми все будемо робити так, щоб він, який так багато робить для того, щоб мій Крим повернувся, який там зовсім сам, як він хоче. Останнє слово завжди залишалось за ним», – вважає Ахтем Сеітаблаєв.
За жанром фільм є гротескно-сатиричною антиутопією та оповідає про існування десяти звичайних людей, так званих «номерів» у замкненому середовищі. День за днем вони дотримуються усталених правил їх світу та підпорядковують своє існування верховному Богу – Нулю, доки одного дня один з номерів не вирішує зруйнувати незмінну систему.
Текст п’єси «Номери» був написаний Олегом Сенцовим ще до ув’язнення, у 2011 році. Прокат фільму «Номери» Олега Сенцова та Ахтема Сеітаблаєва в Україні запланована на осінь 2020 року. Також його обіцяли показати в одній із програм Одеського кінофестивалю.
Нагадаємо, Олег Сенцов з 2014 року був політичним в'язнем у Російській Федерації. Він перебував у виправній колонії №8 «Білий ведмідь» у місті Лабитнангі на півночі Росії. 7 вересня 2019 року повернувся в Україну в рамках обміну російських злочинців з України на українських полонених з РФ.
«Земля блакитна, ніби апельсин» Ірини Цілик
У програмі Generation покажуть документальний фільм Ірини Цілик «Земля блакитна, ніби апельсин», який уже встиг отримати приз за режисуру світового документального кіно на кінофестивалі «Санденс» (США).
Також повнометражний дебют Ірини Цілик брав участь у Doc Fortnight:MoMA’s Festival of International Nonfiction Film and Media (лютий 2020, Нью-Йорк), де стрічка стала першою українською картиною, представленою на цьому відомому фестивалі новаторського документального кіно у Музеї сучасного мистецтва в Нью-Йорку (MoMA, Museum of Modern Art).
«Земля блакитна, ніби апельсин» розповідає про сім’ю, яка живе в «червоній зоні» Донбасу, де воєнні дії тривають уже шостий рік. Щоночі герої спали у підвалі. Будинок їхніх сусідів зруйнувало снарядом. Зруйнована і школа, де навчалися діти. Долаючи щоденні травми існування у прифронтовій зоні, Ганна та її четверо дітей знімають разом аматорський фільм про своє життя в доволі сюрреалістичних обставинах.
Стрічка є копродукцією України та Литви. Українська прем’єра картини має відбутись на міжнародному фестивалі документального кіно про права людини Docudays UA у березні цього року.
«ДАУ. Наташа» Іллі Хржановського
До основного конкурсу Берлінале увійшов фільм «ДАУ. Наташа» Іллі Хржановського. Ця картина створена у копродукції Німеччини, України, Великобританії та Росії. Проте у Росії картина не отримала прокатного посвідчення.
«ДАУ. Наташа» – це один фільм із великого проекту «ДАУ». Робота над фільмом розпочалась ще у 2008 році. Тоді проект підтримало Держкіно України, але через затримки у виробництві співпрацю було припинено. Основна частина зйомок фільму пройшла в Харкові. Також зйомки тривали у Лондоні та Копенгагені. Зйомки тривали близько 10-ти років.
Кадр з фільму «ДАУ. Наташа»
Точного бюджету картини автори не називають, його сума у ЗМІ коливається від 10 до 70 млн доларів, а загальна тривалість відзнятого матеріалу – 700 годин. У стрічці в ролях, відповідно, першого секретаря міськкому КПУ України і наркома важкої промисловості знялися Михайло Добкін та Нестор Шуфрич. Ця картина давно перейшла межі просто кіно, фільм став сенсацією, його називають «найгучнішим провалом», «шедевром» та «революцією в кіно». З 700 годин змонтовано 13 повнометражних фільмів, кожен з власним сюжетом, телесеріал, документальний фільм тощо.
Основана частина фільму була знята у Харкові. Для створення атмосфери «радянського інституту», в якому працював фізик, збудували масштабні декорації. Актори місяцями жили у цих декораціях, де була повністю відтворена атмосфера 30-х років. Це фіксували камери. Французьке видання Le Figaro назвало такі методи, які вживав Хржановський щодо акторів, знущанням та приниженням.
Чому знімали у Харкові? По-перше, у 1930-ті роки Ландау п'ять років пропрацював там в Українському фізико-технічному інституті (УФТІ). По-друге, характерний для епохи архітектурний конструктивізм у Харкові зберігся найкраще. По-третє, це було досить дешево. Хржановський побудував на території покинутого стадіону власний Інститут – зловісну будівлю в стилі конструктивізму у перебільшених формах з монументальними серпами і молотами та двором із високими, непроникними стінами. Це була не декорація, не традиційний кіномайданчик. Це була справжня радянська наукова установа – з реальними вченими, реальними експериментами, реальними квартирами й гуртожитками, в яких жили фахівці й персонал: охорона, буфетники, двірники та міліціонери.
Люди отримували зарплату в радянських рублях, витрачали її в їдальні з радянськими продуктами й напоями. Жодного предмету побуту XXI століття – аж до білизни – на території Інституту не дозволяється. За вживання слів і понять, які не відповідали часу подій, будь-якого учасника знімального процесу штрафували.
Первинним поштовхом до «ДАУ» стали спогади вдови Ландау Конкордії Дробанцевої, опубліковані 1999 року. До слова, актриса Радміла Щеголева, яка виконала роль Конкордії, розповіла, що за контрактом вона не могла зніматися в інших фільмах до прем'єри «Дау». Таким чином вона залишалася без роботи близько 8 років.
Документальний фільм «ДАУ. Дегенерація» з цього ж проекту буде показаний в рамках Berlinale Special. До слова, Ілля Хржановський став художнім керівником меморіального центру Голокосту Бабин Яр
«Відблиск» Валентина Васяновича
Новий фільм Валентина Васяновича «Відблиск», робота над яким тільки почалась, відібрали до проєктів Berlinale Co-Production Market. Українську стрічку обрали з-поміж 302 заявок з різних країн світу. Berlinale Co-production Market має на меті познайомити авторів проектів з міжнародними копродюсерами, представниками кінофондів, дистриб'юторами та фінансистами з усього світу на 1500 заздалегідь організованих зустрічах. Одним із найгучніших проектів копродукційного маркету минулих років став «Кролик ДжоДжо» Тайки Вайтіті.
Події стрічки Васяновича розгортаються під час війни на сході України. Після смерті вітчима 10-річна дитина ближче знайомиться зі своїм справжнім батьком та усвідомлює поняття життя, смерті, тіла та душі. Зйомки планують розпочати вже влітку і закінчити у січні 2021 року. Фільм став одним із переможців Одинадцятого конкурсного відбору Держкіно й отримав державну підтримку розміром 25 млн грн (80% загальної вартості виробництва фільму).
Валентин Васянович пояснює потенціал свого фільму наступним чином: «Смерть одного з персонажів безпосередньо пов'язана з російсько-українською війною, яка триває на Донбасі Поєднуючи комфортне повсякденне життя столиці зі смертельною реальністю війни, ми можемо встановити передумови для розповіді про дитячі страхи та перші зустрічі з реальною смертю і наголосити на безпорадності дорослих. Це буде історія про усвідомлення дитиною того, що людське життя має кінець. Це також історія про відповідальність дорослих перед близькими людьми, до себе та всього світу, в якому вони реалізують свій потенціал. Дитина і дорослий допоможуть один одному зрозуміти цей жорстокий і прекрасний світ».
Попередній фільм Валентина Васяновича «Атлантида» отримав нагороду «Orizzonti» за найкращий фільм на Венеційському кінофестивалі, а також взяв Спеціальний приз журі як найкращий міжнародний фільм на Токійському міжнародному кінофестивалі.
Жанна Озірна у Berlinale Talents
Режисерка Жанна Озірна стала єдиною представницею від України у програмі Berlinale Talents. Цього року на форум для молодих кінематографістів відібрали 255 режисерів із 86 країн світу. У творчому доробку Жанни Озірної короткометражні фільми «Котики» (2016), «Благодать» (2017), «Зв’язок» (2018), «Дорослий» (2019).
Жанна Озірна (фото Facebook)
Зараз Жанна Озірна працює над проектом виробництва львівської кінокомпанії Radar.
«У Берлінале ми дбаємо про фільми так само, як і про колективні процеси, які формують ці історії. Платформою Berlinale Talents ми хочемо висловити своє бажання та побудувати довготривалі відносини із тими, хто знаходиться перед та за камерою», – коментує арт-директор кінофестивалю Карло Чатріан та виконавча директорка фестивалю Маріет Різенберк.
Berlinale Talents — це тижнева програма для молодих представників у галузі кіно з усього світу. Вона складається з навчальних та практичних занять від провідних режисерів та професіоналів у галузі кіно.
Українці та інші країни
У паралельній програмі фестивалю Forum Expended покажуть короткометражний фільм спільного виробництва США, Японії та України «Citizens of the Cosmos» (режисер – Антон Відокль, продюсерка з українського боку – Люба Кнорозок). Фільм знімали у Токіо та Києві.
Кадр з фільму «Citizens of the Cosmos»
Українські актори Даша Плахтій, Олександр Рудінський та Марія Стопник зіграли у короткометражному фільмі Goodbye Golovin режисера Матьє Грімара (Канада). Стрічку покажуть у програмі Generation 14 plus.
Німецький та український актор родом зі Львова Ростислав Бьоме, зіграв одну з ролей у німецькому фільмі Kids run, який відкривав програму «Перспективне німецьке кіно», а також претендує на нагороди у цій програмі. Фільм є повнометражним дебютом режисерки Барбари Отт.
Головний герой є професійним боксером. Також він працює на будівельному майданчику. Він намагається заробити гроші для своїх трьох дітей. Енді має терміново знайти 5 тис. євро, щоб уникнути виселення. Тож Енді вирішує взяти участь у турнірі з боксу з грошовим призом. Ростислав Бьоме також відомий як репер. Він є автором пісні «Revolution Ukraine» (як Artisto). У Кельні він здобув акторську освіту в Театральній академії. Заснував у Німеччині благодійну організацію United World Organisation і збирає гуманітарну допомогу для українських сиріт, пенсіонерів та безпритульних.
У 2016 році він започаткував Всеукраїнський та міжнародний проект «Діти — майбутнє України», метою якого є дати шанс дітям зі складною долею. Окрім спілкування та матеріальної підтримки, ключовим елементом педагогічного процесу є музика.
Знімальна група фільму. Ростислав Бьоме – крайній справа (фото: Daniel Seiffert)
Зараз актор, що знімався зокрема у відомому серіалі Тома Тиквера «Вавилон Берлін» та культовому у Німеччині «Місце злочину», мріє зніматись в українському кіно.
Нагадаємо, Бердінале триватиме до 1 березня. Переможців оголосять 29 лютого.