Корупціонери на вулицях Бандери
Для чого потрібне осмислення таких подій, як Львівський погром чи «Акція нищення поляків»?
11До теми
Липень минув майже без згадок про річницю Львівського погрому 1941 року та піку «Акції нищення поляків» (яку в Польщі називають «Волинською різаниною») 1943 року. Без зовнішніх подразників, а саме якихось заяв з боку офіційних Ізраїлю та Польщі, цих історичних подій у нас не згадують. Цього року Ізраїль та Польща відволіклися, тому й «пронесло».
Взагалі, я давно утвердився в думці, що пересічний українець (як східний, так і західний, як причорноморський, так і прикарпатський) хоче згадувати про історію якомога менше. Ні, звісно, коли класово-близькі політики вчергове покличуть зробити ритуальне «ку» перед ветеранами, (без яких нас би не було), то він навіть може піти і зробити «ку». Як і обуритися тим, що в іншому реґіоні якось не дуже шанують наших справжніх героїв, зате шанують якихось інших, які насправді воювали на ворожому боці. Але це не має нічого спільного з історією, це просто система розпізнавання «свій – чужий», яка що більш антиісторична – то краще.
В одній з минулих статей я розповідав про глибокі пізнання народного депутата від партії «Європейська Солідарність» Ірини Фріз, зокрема й у новітній історії Кореї. Додам ще на тему цієї чудової, але роз'єднаної країни: на жаль, мало хто в Україні усвідомлює, що режим на Півночі не так і не стільки комуністичний, як радикально-націоналістичний з комуно-солідаристським ухилом. В основу ідеології поставлено «чучхе», тобто «самостійність». Й історія не просто адаптована до потреб цієї ідеології, вона заново написана. Треба щоб Кім Ір Сен та його партизани самі, майже без іноземної підтримки звільнили Корею від японців? – Будь ласка! Треба щоб у Корейській війні 1950–1952 років китайців майже не було, КНДР воювала переважно сама, а союзником американської армії була проклятуща японська армія (якої на той момент насправді не існувало)? – Нема проблем! І маємо: північнокорейські діти змалечку виховуються в усвідомленні того, що вони – молоде покоління сильної, самостійної нації, яка перемогла усіх ворогів самотужки.
Чудово, чи ж не так? От тільки «працює» це за умови тотальної і всеосяжної інформаційної ізоляції. І окрім гордості за своє героїчне минуле, держава годує своє населення також гордістю за сучасність: мовляв, ви мешкаєте в найкращій у світі державі, де нема безробіття, злочинності, епідемій. І люди змушені вірити, або робити вигляд, що вірять.
Колись давно, коли я був юним активістом патріотичних організацій, мені здавалося, що приблизно так і має виглядати історична політика нормальної держави. Спочатку створюється пантеон національних героїв. Людям розповідають, що їхні великі предки мужньо боролися за їхню свободу, за їхнє право бути вільними людьми у власній державі. А потім люди виходять на вулиці і кажуть привладним корупціонерам: досить! У наших жилах тече кров героїв – і ми не терпітимемо того, що ви робите з нашою вітчизною! І країна розцвітає при владі патріотів, котрі прийшли до влади.
Практика показує, що насправді все працює інакше. Навіть не братимемо до уваги крайніх випадків – такі як КНДР, де при владі нащадки героїчних борців проти японців та американців, чи Зімбабве, де при владі навіть не нащадки, а безпосередньо звитяжні борці проти ненависних білошкірих. Іноді патріотичними декораціями себе оточує той, хто за попередньої влади з ентузіазмом брав участь у нищенні держави, створюючи всемогутні корупційні структури. І ось уже невелика, але запекла група населення носить його на руках як найбільшого і найдієвішого патріота, а власний народ величає деґенератами, які повірили телевізору, навіть не намагаючись зрозуміти, що ж сталося насправді. Хочете вірте, хочете ні – а таке трапляється.
На наших очах сотні тисяч українців з Галичини та Волині, які змалечку зростали в оточенні вулиць Бандери, Коновальця, Героїв УПА тощо, їдуть на заробітки до Польщі замість того, щоб виходити на вулиці своїх міст і сіл, щоб вимагати для себе справедливої влади. Інструменталізація історії анітрохи не допомагає. Бандера з романтичного героя, навіть ім'я котрого вимовляти в присутності вчительки було проявом зухвалості, перетворюється на звичайного сірого персонажа, точно такого ж, яким у роки застою були Щорс чи Будьоний. Чи багато людей з вулиць Щорса пішли 1991 році захищати свою радянську батьківщину від знищення? Отож. Корупціонерам анітрохи не важче будувати свої вілли на вулицях Бандери, ніж на вулицях Щорса чи, наприклад, Дєм'яна Бєдного. А може, навіть комфортніше. «Бандера» все-таки респектабельніше звучить, ніж «Бєдний».
Саме тому вивчення, осмислення й обговорення таких подій, як Львівський погром чи «Акція нищення поляків» значно потрібніші для розвитку політичної нації, ніж сліпе поклоніння героям. Вони дозволяють зрозуміти, як зло накопичується в суспільстві, як воно стає нормальністю, які це має наслідки. Вони вчать громадян відповідальності за свої дії і свою бездіяльність, а саме це – найнадійніший квиток у маршруті до розвитку держави. Щиро сподіваюся, що наше суспільство це зрозуміє якнайскоріше. Бо час у наших широтах (і цього також невтомно вчить історія) – ресурс із надто коротким терміном придатності.