Сьогодні, 30 вересня, на фестивалі «Контрасти» відзначатимуть 200-річчя від дня народження Тараса Шевченка. У програмі – твори Бориса Лятошинського,
Віктора Степурка, Мирослава Скорика, Лесі Дичко, Євгена Станковича, Валентина Сильвестрова, Левка Ревуцького, які виконає камерний хор «Київ».
Упродовж більш ніж півтори сотні років багатогранний художній світ Шевченкового Кобзаря домінує в українському мистецтві. Дарує він нові відкриття і композиторам. У розкритті символів Шевченкової поезії неабияк збагатився інтонаційний словник української музики, шевченкіана стала її окремим повноцінним напрямом, співмірним лише з духовною творчістю. Тісний зв’язок із релігійною традицією найбільш яскраво можна простежити в хорових творах на тексти Тараса Шевченка, причому одні й ті самі символи композитори першої половини ХХ ст. і сучасні часто прочитують по-різному.
Для Бориса Лятошинського Кобзар був джерелом, до якого композитор звертався нечасто, але завжди з великою творчою відповідальністю, майже побожністю. Два хори, написані наприкінці 1940-х років – Тече вода в синє море та Із-за гаю – композитор об’єднав у міні-цикл, а хор За байраком байрак написав майже через десять років. Логічною облямівкою шевченківської програми виглядає й монументальна обробка Левка Ревуцького знаного кожному Заповіту авторства Гордія Гладкого.
Саме в цьому «класичному» обрамленні прозвучать твори сучасних українських композиторів на слова Тараса Шевченка. Зокрема, вперше у Львові – хор Зоре моя вечірняя Віктора Степурка. Менш відомим є й хор Боже, спаси мене Мирослава Скорика. Саме у Львові відбудеться прем’єра нового твору Лесі Дичко, натхненного Шевченковою поезією – балади Ой по горі ромен цвіте. Натомість, три хори Євгена Станковича львів'яни вже мали нагоду почути під час відкриття цьогорічного міжнародного фестивалю Віртуози. Тоді звучала масштабна композиція Страсті за Тарасом – фрагмент цього подиву гідного шевченківського проекту композитора, достойної данини ювілейному року, що вже викликала неабиякий резонанс у Києві та Львові. Зрештою, саме під час Контрастів ці хори вперше прозвучать у версії a cappella, здійсненій Миколою Гобдичем.
Для Валентина Сильвестрова Шевченкова поезія ще з 1970-х років була об'єктом особливих інспірацій, співмірних хіба з релігійними. Невипадково цикл, написаний з нагоди річниці перепоховання Тараса Шевченка в Україні, має назву Псалми. Прем'єра цього унікального твору відбулася в Софії Київській у травні минулого року, хоча працював композитор над циклом набагато довше: роботу розпочав ще 2005 року, постійно повертаючись до невичерпного джерела Кобзар.
Камерний хор «Київ» у грудні 1990 року заснував його незмінний керівник Микола Гобдич. Колектив провів понад тисячу концертних виступів на сценах 21-ї країни світу, здійснив записи і трансляції на багатьох радіо Європи та Національному радіо України, підготував близько 40 компакт-дисків із творами української та світової музики, більшість із яких було записано вперше.